JEG GIR BARNA MINE 99% KJANGS. HÅPER DET HOLDER. <3

Dette er et innlegg som jeg syntes er vanskelig å skrive. Fordi det handler om noe veldig personelig og ikke minst, mine nydelige barn. Når man tar en avgjørelse på at du ønsker barn, er det viktigste at barna er friske for mange. At barna skal ha de beste mulighter til et friskt og bra liv. Robert og jeg er jo ingen unntak, vi ønsker jo bare det aller beste for våre barn.


Men så er det slik at jeg har en stor grunn til å svelge tungt og krysse fingre. Jeg har jo en alvorlig kronisk sykdom. En sykdom jeg ikke unner noen. Å i allefall ikke mine barn. Jeg kan ha gitt mine barn arvestoffer som gir dem Crohns. Samme sykdommen jeg har kjempet imot nå i 15 år. Samme sykdommen som har gjort ungdomstiden min til et helvete. 


Så hvem vil utsette sine barn for noe slikt? En mamma skal beskytte, elske og passe på barna sine, ikke gjøre dem syke. Jeg har fått et spørsmål privat på bloggen fra en anonym. Spørsmålet var enkelt men kaldt og kynisk. spørsmålet var: Hvordan kan du leve med deg selv å vite at du kan ødelegge barna dine sine liv! Barn er ingen menneskerett. Noen bør la være å få barn. Først ble jeg utrolig sint. Å mens jeg satt sint å skrev et svar begynte jeg å gråte. For personen hadde rett. Jeg kan gjøre barna mine alvorlig syke å det må isåfall jeg klare å bære på mine skuldre. Svaret får du her på bloggen anonym.

Før vi fikk barn sjekket vi ut om arv og hvilke % vi måtte forholde oss til, å vi snakket med leger. Vi pratet masse å kom frem til at vi ville ha barn, vi måtte stå for det valget. 1% kjangs er det for at barna arver Crohns om en av foreldrene har sykdommen. Det betyr at 1 av hundre foreldrepar får oppleve den beskjeden vi alle frykter. At barnet ditt er syk, Enda værre: dine arvestoffer er årsaken. Men så betyr det også at 99 av de 100 slipper unna. 

Jeg har en vond klump i magen av å skrive dette, men til dere som lurer så er det en risiko som vi har nøye diskutert og overveid. Vi valgte å ta den risikoen fordi vi ville ha barn. Vi anger ikke på våres valg. Å om ungene blir syke så må JEG bære det på mine skuldre. Det skal jeg klare fordi jeg har gitt dem et liv å jeg vet at valget var riktig for oss. Jeg håper vi slipper å få beskjeden men jeg er forberedt. Jeg er forberedt å vet at om 1 eller fler av barna mine blir syke, så er de tross alt heldige som har en mamma som forstår dem 100%. 


Jo jeg kan gi dem en alvorlig sykdom men jeg ga dem også 99% kjangs til å slippe unna. Oddsen er på vår side. Om både mor og far har crohns øker faren med mange %. Mener opp til 25% men jeg vil ikke si det for sikkert, det er lenge siden jeg snakket med legen om det.

Forstår at folk kanskje lurer på slike ting. Derfor sitter jeg med tårer i øynene å skriver dette innlegget. Jeg forstår dem som blir barnløse i redselen for arv. Men jeg vil leve livet, Jeg vil ikke leve livet med “vis om atte dersom atte” hengende over meg. Jeg mener at jeg ikke er egoistisk. Jeg har gitt dem 99% kjangs.

Så må jeg krysse fingrene for at det er nok. 

lik gjerne crohnsglede på facebook, instagram og twitter. Og delinger er absolutt lov. 

Crohnsglede <3

#arv #sykdom #barn #sanvittighet #prosent #foreldre #crohns #egoistisk.

4 kommentarer
    1. Hei du. Dette er ikke en kommentar på innlegget direkte. Vært på legevakten med 12 åringen idag. Mistanke på at hun har Crohns nå hun også (jeg har det). Er bare så lei meg nå. Klem

    2. Måtte bare kommentere litt mer. Jeg synes ikke at noen lesere skal få lov å bestemme om du skal få barn eller ikke. De hadde mest sannsynlig tatt samme avgjørelsen som deg. Vi alle bærer ulike sykdommer i oss, man kan ikke tenke sånn. Jeg fikk sykdommen etter jeg fikk barna, skal jeg nå ønske at jeg ikke fikk dem da?! For noe tull! Glem dumme kommentarer, du gjør ting riktig!
      Klem

    3. Freshsister: kjære fine deg. Jeg forstår at du er lei deg. Det hadde jeg blitt også. 🙁 men som jeg skrev i innlegget er det en ting som er possitivt å det er kunnskapen vi har. Vi har en kunskap til å forstå som friske ikke har. Jeg hååååper av hele mitt hjerte at det ikke er det. Men om det er crohns så hvit at jeg er her! Jeg er her for å støtte deg så godt jeg kan. Vi fortjener barna våre. Jeg og garantert du er så stolte av dem. Og om vi spør de ville de garantert levd å hatt muligheten for sykdom/sykdom i forhold til å ikke leve i det hele tatt. Ta i mot en god klemfra en mamma til en annen. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg