JEG SKAMMER MEG IKKE, JEG ER STOLT!

Kjære crohnsglede lesere.

I dag har jeg faktisk hatt en rar dag. Idag kom det noen ord på trykk som MANGE leser. Noen ord jeg ALDRI trodde jeg skulle si. Årsaken er at det er tabu, det er noe nedvergende og noe udelikat ved det. Det sto på op.no (kommer i avisen i morgen) at jeg bruker bleier! Jeg kan love dere at det satt langt inne for meg første gang jeg puttet en bleie i sekken. Jeg husker følesen som den var i går. Men etter mange uhell hvor jeg ikke hadde rukket do måtte jeg finne en løsning. Jeg måtte redde verdighet og psyke før det gikk rett vest. I redsel for at det skulle bli oppdaget pakket jeg den inn i håndkle og skift.

 

Jeg var så lei av uhell men ikke minst: redsel for det. For redselen er nesten værst. Det sliter utrolig psykisk. Jeg har fortalt før om min snuopprasjon for snart 9 år siden. Hvor jeg bestemte meg for at livet skulle leves. Om jeg skulle det måtte jeg ta et oppgjør med mine tabuer og mine sperrer. Jeg måtte svelge kameler for å kunne leve et fantastisk liv, selv de dagene magen var helt på tur. Jeg er glad for at jeg presset meg selv, for det er et fantastisk hjelpe middel. Jeg syntes det forklarer mye av hvor livslystene vi er og hvor mye vi kjemper for livet, når man leser om Carina Olset. Hun sto under direktesending med bleie på å bæsjet på seg. Noen rynker på nesen å tenker ÆSJ!! jeg smiler å forstår. Hva hadde vært allternativet? Alternativet hadde vært å sittet hjemme å ikke gjøre det hun elsker. Hun elsker jobben sin å vil fortsette å leve selv om det kan føre til slike situasjoner. 

Klart det er tøft men alternativet er så mye værre. De som bruker/har med seg bleier eller lignende hjelpemiddeler for å ta del i livet er så utrolig sterke. Tenk deg å ta på deg en bleie å gå ut i offentligheten? Hvilke føleser bringer det hos deg? Tenk på de som trosser disse følesene fordi livet er mer verdt å leve en tabuet og følesene det gir. Les gjerne et av mine tidligere innlegg om bleier HER.

Jeg har i dag lest om meg selv på trykk, jeg har lest at det sto, jeg puttet bleier i sekken for å oppleve Hardangervidda. Med skjelvende hender leste jeg på trykk det jeg har misslikt mest med sykdommen, det jeg lagt min sjel i å holde for meg selv. Følesen ble ikke slik jeg hadde tenkt. Jeg trodde jeg ville føle meg liten, ekkel og mindreverdig. En følese av stor skam på en måte. Istede smiler jeg, å jeg føler meg STOLT, STERK og TØFF som velger livet med hjelpemiddler isteden for ensomheten og et liv uten mening. 

 

Jeg sier fuck you crohns, du får meg aldri til å krype for deg igjen. Jeg har valgt Livet, jeg har valgt Crohnsglede. Livet er for fantastisk til å gå glipp av.

Crohnsglede <3 

Del gjerne så andre kan få lese. Og følg meg på crohnsglede på Facebook, Instagram og Snapchat. Finn siden min på Facebook HER, følg meg i kampen om å fjerne tabuer å få ut viktig informasjon. Bli med meg på veien da vel. 😉 

#carinaolsett #bleier #tabu #jegbrukerbleier #livet #glede #stolt #sterk #fantastisk #redsel #bæsj #crohns #crohnsglede #op #avisa #lokalavisa

20 kommentarer
    1. Livet er hva vi gjør det til! Tenker vi har bruk nok tid på det negative. Livet er deilig og vi skal nyte det ☺ fin kveld til deg snuppelure ❤

    2. Du e ein utroli tøff jente og du har so absolutt grunn te å væra stolt.
      Livet e fantastisk og da e så godt å leva og bare nyte livet.
      Ikkje la problemene ta over for eg veit selv kordan da e.
      Du e ein heilt fantastisk person og eg ser opp til deg❤️
      Klem ifrå Mej

    3. Du er et forbilde for alle som sliter med mage/tarm. Mange tabuer som tas et oppgjør med takket være deg 😍 du er tøff og fantastisk 😘

    4. Silje S: <3 takk. ser meg Ikke som et forbilde altså. Er så langt fra der jeg klarer å sette meg selv. Jeg er ei helt vanelig jente som elsker livet og er lei tabuer. <3

    5. Hei, jeg skrev til deg på facebook, du skal være stolt over deg selv. Det er slik at jeg “kan” bruke bleie viss jeg vil.
      Men vil ikke, men det er verd forsøket, sliter psykisk selv.
      Jeg ser på bloggen din som hjelp til et betre liv 🙂
      Takk for at du er her vennen! Ha en strålende dag

    6. Rune Vestervik: <3 jeg er glad for å kunne hjelpe. Det er grunnen til bloggen. Jeg håper du prøver. Å gjør noe du ikke har turt på lang tid. Kjenn på frihetsfølelsen og gleden det er i et liv uten begrensninger.
      En fantastisk dag til deg og. Jeg blir rørt av disse tilbakemeldingene. Det gir meg nok en visshet i at det jeg gjør er riktig.

    7. Supert innlegg (nok en gang) 🙂 Tror aldri jeg blir så tøff at jeg skriver det i lokalavisa, men neste gang jeg går ut med beskyttelse på skal jeg gå med litt mer hevet hode:)

    8. Andreas 27: <3 Du bør virkelig gå med hevet hode. Du er utrolig sterk. Du trosser dine egene fordommer for å beskytte deg selv. Du velger livet fremfor mørket. ??

    9. Takk for det:) Har litt i din ånd vært ute i solen med beskyttelse både på og i sekken. Fortsatt ikke helt komfortabel md det ute blant folk, men det gjør absolutt at man kan ta større del i livet. Tror jeg skal be legen om å få en litt annen type til dagbruk fremover. Har brukt de samme som jeg bruker på natten i dårlige perioder, og de blir litt store under klærne. Har sett at tena har en trusevariant så skal prøve den. <3

    10. Andreas 27: Denverre er det mye dårlige produkter til oss. Jeg skal i flere møter nå som jeg skal ta for meg hvilke problem vi støter på. For bleier og innlegg er IKKE tilrettelagt til oss. Det er ikke laget for normal aktivitet og til oss med liv i full fart. Jeg håper jeg kan nå ut her også. 🙂 Takk for at du deler dine erfaringer. Sammen kan vi hjelpe andre.

    11. Takk for flott og modig innlegg. Og jeg støtter fullt og helt tanken din om at åpenhet er viktig.
      Jeg bruker selv bleier på grunn av inkontinens og kjenner så altfor godt igjen din beskrivelse av både redsel for uhell og redsel for å ha på bleie ute blant folk.

      Personlig opplever jeg bleiene som et godt hjelpemiddel som hindrer synlige uhell og om egentlig bidrar til økt trygghet, men det som er tungt, er “skrekken” for å være ute blant folk, med bleie på. Tenk om noen skulle oppdage det? Tenk om noe skulle skje som gjorde at de oppdaget det?
      Jeg vet at det på den ene siden er en irrasjonell frykt, og jeg er “uenig” i min egen frykt. Samtidig er den der bare. Det har nok mye å gjøre med det du også er inne på – at det å bruke bleier som voksen er veldig tabu. Eller vi tror iallefall at det er det. Det er liksom noe ekkelt over det, til tross for at det faktisk kan bidra til å forhindre “noe ekkelt”.

      Og så har frykten selvsagt noe å gjøre med det at det er noe veldig privat, at vi tror at ingen andre har slike utfordringer og alle blir vi gående alene med både bleiene, tankene og frykten.
      Derfor er innlegg som ditt veldig viktig – vi bør våge å bli mer synlige.

      Igjen takk for fint innlegg. 🙂

      Varme hilsener og ønske om et godt nytt år fra
      Espen

      (dette er skrevet nyttårsaften 2018 – håper bloggen din fortsatt “lever”)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg