Jeg har en rompe til besvær, men den er som den er….

I dag skal jeg nok en gang fortelle om noe som er kjipt med Crohns. Nemmelig analfisurer. (Analfisurer er store sprekker og sår i og ved analåpningen.) Jeg sliter VELDIG med det. Har skrevet litt om det på bloggen før også. Skrevet om hvordan jeg er avhengig av cylocain som er bedøvende gel for å lindre smerer.

Jeg skriver om alle sider ved å leve med Crohns slik at friske skal forstå alt dere ikke ser. Men ikke minst for at andre med samme problemer skal se at de ikke er alene. For man kan føle og tro det. Ingen prater om slike problemer å da fører det med seg mye spørsmål å følelse av å være alene med problematikken. Derfor skriver jeg om ALT. I dag skriver jeg om analfisurer. Jeg har store spreker og sår ved analåpningen. Det fører jo noen utfordringer med seg. Altså det å gå på do er jo i og for seg noe ei med Crohns er GOD på, men når en har fisurer gruer du deg. For fy faaaasan å det svir. Brenner er heller riktig ord, og selv en liten fis fører til MASSE blod.


Også klør det. Du vet den reklamen om analkløe? Altså så desperat kan man faktisk bli at man føler behov for å gni rumpa opp i mot et tre. Igjen er den cylocain gel`n min reddende. Også innrømmer jeg glatt at isbiter i kaldt vann i en pose lindrer godt.  Legger meg med posen imellom skinkene rett og slett. 

Det å tørke seg etter dobesøk med fisurer er VONDT!!! Så jeg klapper med papir først og dusjer med lunkent vann etterpå. Luft tørke å smøre med god krem. 

Til tider er det så ille at jeg nesten ikke orker å sitte. Spesielt en god stund etter doturer. Så jeg står og går mye. 

Jeg er på en måte litt vandt til det, for det er en av de tingene jeg har hatt mye av. Men gøy er det ikke å fylle doskålen med blod. Om jeg skal slippe en fjert (Gud forby) i disse periodene det er værst, MÅ jeg sitte på do. Årsaken er at med luften kommer eksplosjonen med blod. Jeg vet dette er noe mange sliter med. Jeg har brukt salve og stikkpiller på resept fra fastlege med litt effekt. Men det viktigste er å være forsiktig, dusje etter dobesøk og bruke salve beregnet for såre babyrumper. Bepathen salve har jeg brukt med god effekt. (Smører på natten) denne fåes reseptfritt på apotek. Men om du sliter så ta turen til lege. Greit å sjekke det ut, husk at det er mulig å få cylocain på blå resept. Det er lokalbedøvende å veldig god smertelindring. 

Nok en gang bort med tabuer og skam! 🙂

Følg meg på Facebook, Instagram og Twitter. 🙂 og delinger er mer en lov. 🙂 

å leve med en kronisk sykdom gjør at det skjuler seg mange ting man ikke kan se. Jeg skriver om alle disse tingene så andre syke ser de ikke er alene. Sammen skal vi rive ned tabuer.

Fuck Crohns velkommen Crohnsglede. <3

crohnsglede <3 

4 kommentarer
    1. Uff… Kjenner meg så innmari igjen her😔Har hatt et mareritt med det samme her. Fikk botox. Hjalp litt. Men begynner å lure på om jeg har chrons jeg og

    2. Huff, jeg er glad jeg ikke har dette. Merkelig nok sliter jeg ikke så mye med dobesøk, men mer med magesmerter..
      Bra du har en salve som hjelper da 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg