NÅR SPØRSMÅL GÅR PÅ VERDIGHETEN LØS.

Når man har en sykdom med usynlige skavanker som jeg har, er det en ting vi virkelig hater. Vi syns det er skummelt å møte nye folk. For det betyr uendelig mange potensielle spørsmål og ubehagelige situasjoner. Jeg har mange ganger ønsket å la være å dra istede for å måtte svare på alle disse spørsmålene.

 

Men jeg presser meg fordi jeg elsker jo å leve, jeg elsker jo mennesker. Med dundrende hjerte, skjelvende og svette hender setter jeg meg i slike situasjoner støtt og stadig. Det første spørsmålet en alltid må svare på er: Ja, hva driver du med da Ida? Hva er jobben din? Alle vet at jobben er mye av din identitet. Så hva skjer når du ikke jobber? Når du i tillegg er ung ufør av en sykdom ingen ser? Med tårer som presser på svarer jeg sannheten. Jeg sier at jeg er kronisk syk å dermed ufør. I det ordene forlater min munn gransker jeg motakeren. Motakerens reaksjon betyr ALT. En negativ reaksjon kan potensielt slenge meg rett i kjelleren. Jeg gransker blikket, kroppspråk å tilogmed hvilke ord du velger å bruke til svaret ditt.

Jeg har vært borti noen som har sagt: Ja vel?  jeg ser på dem at de nesten får avsky for meg. Alle mennesker vil forsvare seg selv så jeg begynner å ro… Jeg bruker alle krefter jeg har for å redde relasjonen mellom meg å et menneske jeg aldri før har møtt. Noen ganger med hell, andre ganger ikke. Jeg svelger klumpen i halsen og blunker vekk tårer før jeg smiler til de rundt meg, Klar for nye spørsmål. Kroppen er nå i kriseberedskap, alle mine pigger er ute. Jeg er klar for å forsvare meg selv.

 

Så er det noen som våger seg på å spørre hva sykdommen min er. De har kanskje aldri hørt om Crohns slik som mange andre. Nok en gang tennes alle varsellamper i min kropp. Hvor går grensen? Hvor mye kan jeg si uten å miste verdigheten min? Jeg begynner ofte med den medisinske forklaringen. At man får betennelser og store sår i fordøyelsessystemet. At om man har Crohns kan man bli rammet fra anus til lepper. Så stopper jeg, jeg gransker så motageren. Ser personen fortsatt meg rett i øynene uten å vike blikk, står personen uanstrengt uten å fikkle med hendene? Ja da er det trygt å fortsette.

Ofte spør noen hva sykdommen innebærer for meg. Hvor detaljert skal man være på en fest? Skal man legge ut om diare, blod, oppkast, smertehelvete og tortur? Kanskje det er det man skulle gjort, for at de skulle forstå. Men så er det den verdigheten da. Vi pakker inn ord som smerter, mange doturer, kvalme osv i rosa cellofan papir i håp om å ikke skremme. 

Å slik fortsetter vi vår jobb om å beholde verdigheten vår. Vi tømmer kroppene våre totalt for krefter. Men når sannheten er fortalt og motageren gir positiv respons så føler vi en enorm glede samtidig som vi er utslitte. Da vet vi hvor vi har den personen i allefall. 

Det er slik jeg føler det etter at jeg startet denne bloggen. Jeg har fortalt skyggesidene ved Crohns. Jeg har gitt dere et innblikk i noen av mine største hemligheter. Når jeg poster et innlegg med tunge og vanskelige temaer sitter jeg med hjerteklapp og svette hender. Når jeg ser en melding dukker opp så tørr jeg nesten ikke åpne den. Når man velger å være så åpen om tema som er tabu og fordommsfult føler man seg blottlagt. Men, jeg kan si at det er verdt det. Jeg har fått så masse gode tilbakemeldinger at jeg VET jeg har gjort det rette med å starte bloggen. Jeg skammer meg ikke mer. Nå skal jeg med rak rygg fortelle alle som gidder å høre om virkligheten. Jeg skal snakke om tabuer og få folk til å tenke. Jeg ser at min åpenhet gjør en stor forskjell for andre. Så jeg er skjelven, lykkelig og klar til å brette opp armene, møte verden med et smil og klar for å bryte nye tause tabuer. 

 

Crohnsglede

#ufør #tabu #spørsmål #verdighet #crohns #kronisksyk #blogg #åpenhet #tabu #blottlegge #smil #glede 

10 kommentarer
    1. Kjenner meg veldig igjen i innlegget du skriver. Hater å få spørsmål, for føler så mange ser dømmende på meg etter at jeg svarer. Er selv ung, og jobber ikke for tiden pga sykdommen.

    2. You go, girl! Er veldig imponert over hvor modig du er å dele alt dette. Og det trengs. Vi bør ALDRI dømme et menneske. Det har jeg kommet frem til. Men jeg har en jobb å gjøre med meg selv fordi det å dømme er vår første instinkt. Klem fra Nicole

    3. Fin blogg, sliter mye med mage jeg og tilbringer mye tid på do ikke lett å forklarer, når du må gå 4-5 ganer på do i løpet av kort tid, lykke til videre klem

    4. For en bra blogg du har, og utrolig viktig tema du skriver om! Det trengs så mye mer kunnskap om dette, for mann i gata vet rett og slett ikke om at det finnes verre mageproblemer enn omgangssyken, og han sliter også med å sette seg inn i noe han aldri har opplevd. Jeg har et spørsmål angående dette innlegget. Du beskriver godt ditt perspektiv av hvordan det er å møtta spørsmål der uførheten kommer opp, og hvilke spørsmål som er vonde å få. Jeg lurer litt på hvordan du helst skulle ønsket at en slik samtale skulle gå? Det tror jeg mange kunne hatt behov for å vite mer om. Vi er jo alle så innøvd i hvordan vi skal møte nye mennesker. Vi har et sett med replikker og reaksjoner som fungerer til å få samtalen i gang, og samtidig få et lite innblikk i hvem samtalepartneren er. Typisk er jo “hva driver du med” og deretter mer spesifikke spørsmål om hva den jobben eller studiet innebærer. Så er man i gang. Når noen svarer at de ikke jobber, så tror jeg nok at mange vil oppleve at de ikke helt vet hvordan de skal fortsette, fordi det ikke er svaret de bruker å få. De fleste ønsker nok ikke å lage en ubehagelig situasjon, og ihvertfall ikke å si feil ting. Jeg skjønner at dette er veldig individuelt. For noen et veldig sårt tema, imens for andre helt greit å snakke om. Men hva er det som er greit å si, eller hva foretrekker du når du møter nye mennesker? Skal man si Okey, og la tema ligge dødt? Gå videre på andre ting som “hva liker du å gjøre?” f.eks? Eller vise sympati for situasjonen ved å si noe som “så leit”? Det vil nok føles naturlig for noen å si” “god bedring “, men det blir jo helt feil i denne situasjonen.

    5. Oda: Hei Oda. Takk for fine ord. Der stilte du et godt spørsmål. Jeg ville vel frem til hvor mye identiteten vår ligger i yrke i dette innlegget. Men spørsmålet du stiller meg er utrolig viktig og jeg skal tenke nøye på det og skrive litt om det når jeg ser jeg får anledning. For ord er utrolig vanskelig. Som du beskriver vil jo ingen med vilje (i allefall få) gjøre situasjonen utrivelig. Men så er det noe med samfunnet vårt som har blitt slik at yrket vårt spiller mer rolle en hvem vi er som mennesker. Og det er klart at vi som er syke også føler mer på dette fordi det er sårt for oss. Men takk for et viktig innspill. Hodet mitt er i gang med oppfølger alt. Ønsker deg en fantastisk dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg