ER BLEIER BARE FOR BABYER OG ELDRE?

Overskriften får deg automatisk til å tenke JA! Å for mesteparten av befolkningen så er det det. Men så er det slik at noen av oss har et så stort problem med lekkasjer enten det er snakk om urinlekkasjer eller avføring at det blir aktuelt å tenke på hjelpemiddler.

 

Jeg kan begynne med meg selv først. Jeg har en veldig negativ førelse med ordet bleier. Årsaken er at jeg som 17 åring satt i møte med NAV hvor jeg opplevde å bli krenket på det groveste. Min mor var med meg på møtet å vi diskuterte muligheter. Jeg var da VELDIG dårlig. Å kunne ofte ha 40 doturer. Det er ikke snakk om 40 doturer hvor ting er kontrolert. Nei her snakket vi eksplosjon, Noen ganger rakk jeg frem i tide andre ganger ikke. Harde fakta, jeg vet men nå er det bort med skammen.  Jeg var lenket til hjemmet mitt. Som 17 åring turte jeg ikke å bevege meg vekk fra mitt eget toalett. Egentlig burde det vært innstalert tv der for jeg oppholdt meg mer der en i stua. Tilbake til møtet: jeg får ingen forståelse fra navdamen. Hun mener at jeg fint bare kan jobbe. Litt doturer stopper ingen. Jeg så på mamma i desprasjon for hjelp. LITT do turer skulle jeg alltids ha klart, men med de doturene så følger det mange ting. Det følger magesmerter, utmattelse, store blødninger fra endetarm osv… Min mor prøvde å forklare at dette var ikke noe jeg fant på men et problem som virkelig stoppet hverdagen min. Nav damen ser på meg å sier: om det er så grusomt så får du tre på deg ei bleie da! 

Det var som å bli slått i bakken. Jeg følte der og da at all min verdighet, kvinnlighet og selvfølese forsvant ut av meg… Min mor begynte å gråte. Jeg satt å hikstet. Mamma prøvde alt hun kunne å forklare men snakket til døve ører. 

Jeg var 17 år. Et egentlig flott hjelpemiddel ble gjort om til noe krenkende, nedvergende og ikke minst noe jeg ikke ville gjennkjenne meg med. Jeg skulle ALDRI bruke bleier! Herregud, det er jo for babyer, eller for gamle mennesker. Ikke for meg? Ikke for oss vanlige?! Eller? 

Jeg hadde ca 4 år hvor jeg nesten ikke var utenfor dørene. Enten var jeg innlagt ellers så var jeg hjemme. Jeg turte ikke gå ut, jeg var livredd for et uhell. For hva hvis? Tenk om jeg var uheldig? Dette vet jeg alle med Crohns/UC/IBS kjenner dere igjen i. Også velger vi å bli hjemme. Vi velger å sitte i ensomheten å gråte ove det livet vi ikke har lenger. Men hva om informasjonen hadde blitt gitt på en annen måte? Hva om ordet bleier hadde blitt byttet mot lekkasjebeskyttelse? Om vi hadde fått skikkelig informasjon om at dette er faktisk noe som skal gi en trygghet i hverdagen. Det kan gjøre at man tør å bli med på kino, at man tør å bli med barna sine på fotballkamp. Men nei, ordet BLEIER blir brukt. Å vi som sliter vi skammer oss for mye. Vi velger å la være i redsel for alle tabuene. Jeg har tenkt masse på dette i det siste, jeg er så skuffet over informasjonen vi får. Jeg er skuffet over måten det blir lagt frem på..

Jeg vet at om noen hade sagt ting anderledes til meg som 17 åring så hadde jeg turt å fortsette å leve. For hvor mage lekkasjer har man egentlig? Ytterst få. Men i skikkelig dårlige perjoder vil den tryggheten være utrolig viktig for livskvalitet. Og designet bør VIRKELIG forbedres. Her er det en stor jobb å gjøre. Det jeg vil frem til med dette innlegget er at det finnes hjelpemiddler der ute. Men det blir ikke lagt frem på riktig måte. Det finnes håp om et godt liv. Jeg vil ikke at noen skal velge å sitte hjemme å gråte. At dem ikke tørr å delta i livet pga tabu, stolthet, dårlig informasjon osv. Her må det endringer til. 

Jeg vil si at dette innlegget er rettet mot syke uten tvil men også dere rundt oss. Vi er avhengig av noen som kan dra oss opp når vi selv ikke klarer å se lys. Vi trenger å få bort TABU og dårlige holdninger. Tenk på hva dere sier, Ikke tråkk på noen som allerede ligger nede. Også med god informasjon er tjangsen for et godt liv mye større. Å det er grunnen til at jeg skriver dette nnlegget. Det koster meg jo litt.  (eller ganske mye egentlig) Jeg er nå kvinne med respekt for meg selv. Jeg er veldig opptatt av utseede å hvordan jeg tar meg ut. Om jeg hadde fått bedre informasjon når jeg var på mitt sykeste hadde jeg ønsket å prøve bleier/lekkasjebeskyttelse. Jeg hadde ønsket å fortsette å leve. Desverre er det mange som meg. De fleste tror jeg, som ikke fikk/får god nok informasjon. Som mistet mange år av selve livet. Om jeg en dag er kjempe dårlig  å redsel for uhell er stor. så skal en av barna ha danseoppvisning eller fottballkamp. Skal jeg bli hjemme? Eller skal jeg benytte meg av de hjelpemiddler som finnes? Jeg har vært hyppig bruker av IMODIUM. Det er piller som bremser tarmaktiviteten. Problemet er bare at magen kan slå seg vrang en stund etter det. 

Jeg skriver dette innlegget for å gi et håp om muligheten for et bra liv. Selv om sykdommen er veldig aktiv, man må bare tilrettelegge. Å det finnes. Ikke opptimalt men jeg er klar for å ta kampen om å få til forbedringer. Først må vi begynne med en holdningsendring. Vi må begynne i dag. Legg tabuer på hylla. Vi er selv annsvarlig for vår egen lykke. For vårt eget liv. Jeg har mistet 8 år av mitt liv å ingenting skal stoppe meg igjen. I allefall ikke uten at jeg har prøvd alt jeg kan. Først må du svelge noen kameler, jobbe med deg selv. Så kan du ta et valg. Se løsninger eller problemer. Det er jo ingen andre en deg som vet at du beskytter deg. Du bare gjør enkle grep i hverdagen som kan gjøre livet litt mer verdifult. 

Jeg sier ikke det er lett. Fy søren, bare det å skrive dette innlegget gir meg hjerteklapp og gåsehud. Men jeg laget bloggen for å informere, opplyse, få bort tabuer, få folk til å tenke å for å ta noen kamper for alle med sykdommer som ikke syntes. 


Jeg ønsker å delta i livet. ❤️
 

Heldigvis er ikke behovet for beskyttelse der ofte, men når en er kjempe dårlig å alikevel ønsker å bli med på noe er det en trygghet. 

Bort med tabuer. (selv om jeg er litt varm i toppen nå så er det verdt det)

#bleier #tabu #tøffhet #crohns #fuckcrohns #ibd #UC #sykdom #livet . 

 

21 kommentarer
    1. Syns du er så tøff! Beundrer virkelig at du klarer å være så åpen om både deg selv og sykdommen. Føler jeg lærer masse om både min egen sykdom, men også om Chrons. Teit av NAV damen å være slik, så bra at vi kan få bort at det er tabu å gå med lekkasjebeskyttelse. Tror mange hadde hatt ett lettere liv om det ble mer akseptert, så syns du tar opp ett veldig viktig tema. Heier masse på deg!<3

    2. Jeanett Michelle: jeg har blitt kontaktet av mange. Å det var av en av de jeg har blitt kontaktet av hvor jeg fant ut at jeg måtte skrive innlegget. Noe berører meg å noe annet ikke fult så mye men bloggen min er laget for meg å alle som sliter med mage. Jeg har aldri brukt beskyttelse grunnet den nav dama… Men jeg har i det siste tenk masse. Å jeg ønsker å snu tabuet.

    3. Syns det er fint at du tar opp tabubelagte temaer, kanskje de ikke trenger å bli så tabu lengre. Har selv tenkt at bleier må være en fæl ting, det er for babyer eller gamle mennesker. Men tror det kan redde en fra mange pinlige situasjoner, så ja det fikk meg til å tenke litt på noe i kveld.

    4. Så bra skrevet Ida, det er tøft av deg å skrive dette, røske i tabuene. Det er nok mange som er låst til hjemmet fordi de ikke har eller ser noen alternativer. Og går glipp av viktige hendelser i livet. Det er viktig å få ut informasjon. Du er kjempetøff 👏

    5. Bjørn: Ååååh takk! j jeg og tror det. Eller jeg vet det. Jeg har etter at jeg begynte å skrive blogg merket hvor stort behov det er for ærlig, skikkelig og god info. Jeg får mange meldinger dagelig fra forthvilte syke og pårørende. Så om det er noe dere vil jeg skal røre litt rundt i så hyl ut. Jeg er klar.

    6. Nå er jeg myyyye eldre enn deg, men kjenner meg så igjen i set du skriver. Høsten 2010 fikk jeg et voldsomt tilbakefall på Chronsen og i tillegg kom første fistel. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor mensen ikke stoppet…..men så begynte det å lukte. I 6 mnd brukte jeg bind, men der stoppet ikke lukten…. jeg gråt av glede men skammet meg da jeg måtte begynne med tema. Ok jeg kunne gå ut blant mennesker uten at det luktet bæsj av meg, MEN det var så mye annet. Det har for meg vært en tung vei, jeg husker første gang jeg ‘hoppet’ og var ærlig mot at skjønne herlig deilige mannen som la an på meg – Beklager sa jeg men jeg kan ikke lengre gjennom føre et samleie pga fistler og tråder i skjeden . Tror aldri jeg har vært så redd og lita, men han tok det så bra og vi hadde en hyggelig kveld sammen med gode venner. Jeg føler meg lita og redd må også mår jeg skriver så åpent og ærlig om noen av mine utfordringer, men du er så tøff så da tørr jeg også …… Takk for at du er så åpen, takk for styrken og motet du gir meg ☺Goklem til deg fra meg som blir 50 til høsten ☺

    7. Før ei tøff jente du er ! Har ikke sykdommen selv men mannen min har uc så på en måte lever jeg med det jeg også. Jo flere tabuer som rives ned og jo mer åpenhet om dette jo bedre kan livet bli for dem det gjelder. Det er liksom lettere å si at man har operert inn pacemaker enn at man har pose på magen, og hvorfor egentlig, sykdom er sykdom og man velger ikke akkurat selv.
      Stå på, og hjertlig takk for at du deler med deg <3

    8. Lena: takk, tusen tusen takk. Jeg skal gjøre alt jeg kan. Virkelig. Dette har blitt litt som min baby den bloggen. Å jeg gir meg ikke før babyen er voksen å klarer seg selv. ?? Takk for nydelige tilbakemeldinger. Det gjør at jeg fortsetter. Takk. Tusen takk.

    9. Ser at du har kommet kjempe langt i prosessen ved å være åpen om temaer som er tabu. Du er tøff Ida👍. Jeg har UC og inne i en veldig dårlig periode. Har vært sykemeldt i 7 mnd. Fastlegen min lurer på hvor lenge jeg skal orke å holde på jobben min. Har hatt diagnosen i 27 år med noen år som har vært ganske rolige. De siste årene har jeg gått fra oppbluss til bedre. Begynt på jobb og holder ut en stund så blir jeg dårlig igjen. Har vell fått de fleste tilleggs sykdommene også og er multi allergisk. I perioder så er jeg kun hjemme og da er det ingen som ser hvor dårlig jeg er. Av og til så rekker jeg heller ikke doen. Ikke akkurat et tema som jeg snakker for mye om. Har tatt problemet opp på jobben, men de sier bare at det er jo nok av toaletter her. Det handler jo ikke bare om det som kommer ut, men også om smertene og fatiguen som oppstår i etterkant. Uvettige kommentarer fra venner og bekjente. Gode råd og veiledning om alternativ medisin….. Få fakta på bordet og vær åpen om tabuområder! Du er tøff Ida som skriver om bæsj, sinne og alt annet dritt som følger med disse sykdommene! Stå på!!! Heier på deg👍

    10. Jorunn: Tusen takk. Ja jeg jeg måtte totalt i kjelleren før jeg begynte å klatre meg oppp mot livet. Jeg ønsker deg virkelig alt godt. Håper du får det bedre snart. Jeg er ufør. Hater det mer en noe annet å har en drøm om å jobbe. Men foreøbig er det eneste alternativ. Jeg håper virkelig jeg klarer å nå inn til noen. Med åpenhet om ale faktorer rundt en sykdom som ikke syntes utenpå vil kanskje det bli enklere for friske å forstå? lov å håpe. Ha en nydelig Torsdag. 😉

    11. Hej
      Eg kom over bloggen din då eg såg innlegget ditt på Facebook
      og eg kjenne mej så utroli godt igjen i da du skrive.
      Eg har ikkje chrons sykdommen selv, men eg veit kordan da e å måtte leve med bleier då eg e inkontinent og ikkje har kontroll over mej selv og tisser på mej.
      Eg har også tenkt da med bleier då dette e noke som eg har slitt med heile livet (eg e 16 btw) og har blitt mykje mobba pga akkurat dette gjennom heile barneskolen og heile ungdomsskolen.
      Eg grua mej te å gå på skolen, har aldri hatt venne fordi eg isolerte mej på rommet mitt og turte aldri væra med på noke sosialt fordi eg va konstant redd for å bli mobba, eg gjekk alltid i litt store baggy klær for å skjule da mest mulig og hver einaste dag var ein kamp ikkje bare pga bleiene men også fordi eg slite psykisk med ein del andre problemer, men da va spesielt bleiene som nesten tok knekken på mej fordi det var og fortsatt e tabu og at bleier, nej da va kun for babyer og eldre, ikkje for ein relativt oppegående jente i tenårene.
      No pr. idag har eg blitt mykje tøffere (i hvertfall littegranne) og kler mej ikkje lenger i store baggy klær, men kler mej relativt normalt og da hender at bleiene då blir synlig, men da plage mej ikkje so mykje som da gjorde den gang for då va selvtilliten min heilt bånn pga mobbing, men eg har akseptert da meir selv og tenker ikkje so mykje over da pr. idag som eg gjorde før.
      E da fortsatt flaut, ja da e da og da hende at eg får blikk og at folk snakke nedverdigende om mej bak ryggen min elle komme med upassende kommentarer.
      Da sårer da gjør da for eg hadde løyet om eg sa at da ikkje va sårende, men eg e blitt mykje sterkere, fått litt bedre selvtillit og har akseptert da meir selv for bleiene e der bare for min egen beskyttelse og da ville vært 1000 ganger verre om eg hadde hatt eit uhell og faktisk tissa på mej uten bleie.
      Eg synes da med bleier e altfor tabu belagt i dagens samfunn og da e noken folk som allti komme te å ha ein negative holdning, men eg e så enig med dej ka visst me hadde byttet ut ordet bleier med lekkasjebeskyttelse, fått meir og bedre informasjon som du skriver og at vi hadde fått vekk at bleier ska væra så tabu for da e da i dagens samfunn, men hvorfor ska da væra sånn?
      Bleier/lekkasjebeskyttelse e faktisk eit hjelpemiddel for dem so trenger da og for noken av oss
      som f.eks mej så e dette noke man e nødt te å bruka då man igrunn ikkje har noke anna valg då ein ikkje har kontroll.
      Eg synes at du e tøff som tar opp dette vanskelige temaet og at du e ein utrolig skjønne person som eg har all respekt for.
      Stå på❤️ Eg heie på dej😊
      Klem ifrå mej

    12. Silje Marie Winther: å kjære deg. Dette svaret traff meg rett i magen. For ei utrolig tøff jente du er! Å du er 16! Jeg tar av meg hatten. Du er mye tøffere en jeg var når jeg var 16. Jeg ønsker deg ALT godt! Å du, en gang blir mobberne dine voksene. Da vil de hate seg selv for hva de har gjort mot deg. Jeg ber deg om å være sterk. Kjemp for livet. Det er så godt å leve. 🙂 tårene mine renner her…. Stor klem til deg.

    13. Kom over denne posten, og ser den ikke er helt ny. Takk for at du er så tøff. Har selv IBS og bruker tidvis bleier (de store kjipe), og skulle ønske det ikke var et så stort stigma som det er. Stå på!

    14. Andreas (27): så hyggelig å høre! (Ikke at du må bruke dem, men at du liker at jeg skriver om det) følg med i høst. Jeg jobber HARDT med å få bort tabuer rundt dette å har store ting på gang. 😉

    15. Har likt og delt innlegget!
      Åå du treffer så godt på det du skriver, kjenner meg så godt igjen og jeg elsker at du tørr å si ting andre, inkludert meg selv ikke sier særlig høyt! Du er en stor inspirasjon for meg, som sliter med UC. Klem ❤️

    16. Jeg ble så “glad” når jeg så denne. Jeg tok for en stund siden den tunge beslutningen om at jo, jeg trenger faktisk bleier. Når jeg til tider har null kontroll er det eneste løsning. Og vet du hva? Jeg har fått det mye bedre etterpå. Jeg kan slappe av, og ikke minst få meg en god natt søvn, selv om morgenen er litt kjip (men ikke så kjip som den hadde vært uten!). Stå på:) Heidi 32

    17. Hei på deg.
      Fant bloggen din da jeg søkte etter Crohns. Ei jeg kjenner har det. Jeg var litt nysgjerrig og ville vite litt mere.
      Kjempeflott at du tør skrive om det slik du gjør. RESPEKT for deg.
      Uheldigvis er jeg også bruker av slike hjelpemidler for å kunne ha et “normalt” liv.
      Stå på, gi aldri opp, det er viktig at noen tørr.
      Hilsen en som også føler skammen og tabuene.
      Amund

    18. Amund: så hyggelig og høre. <3 om noen våger å fortelle kan det bli lettere for andre som kommer etter. Ønsker deg alt godt. Og for en venn du er, det og Google for å lære mer er jo fantastisk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg