DE FORBANNA SYKLISTENE.

Det er en ting jeg ikke klarer å forstå. Det er i det noen sier SYKKEL så tennes aggresjon og sinnet til mange tusen nordmenn. Det spys ut på facebook statuser, twitter meldinger osv, om de jævla syklistene. Man kan se i kommentarfelt i kjente aviser at voksene folk mister all sunn fornuft. Det skrives slik som: neste gang kjører jeg ned den jævlen. Eller: jeg hadde lyst til å dytte borti,n så han stupte ned fjellsiden å knakk alle bein i kroppen.

Hva er dette for noe? Er dere villige til å bli drapsmenn? En syklist har like stor rett som en bilist til å være der. Eller har du det bare i kjeften? Jeg må spørre. Jeg er sammen med en av de jævla sykelistene dere freser over. Han er pappan til 3 nydelige barn. Han er bror til 2, han er onkel til 8 nydelige onkelbarn. Joda han sykler. Han setter seg på sin sykkel å drar ut i trafikken flere ganger i uka. Han kysser meg å tar på seg hjelm som sin eneste beskyttelse mot deres biler.

Jeg hater det. I de timene han er vekk sitter jeg med hjertet i halsen. Jeg er livredd for at noen skal gjøre alvor i truslene dere så fint slenger ut av dere på facebook, nettaviser osv. Voksene mennesker som sitter å ønsker en annen død fordi han bruker retten sin til å sykle. Robert har fortalt meg om mange stygge hendelser. Hendelser som innnebærer sinte bilister, farlige forbikjøringer osv… Den mannen du irriterer deg over som sykler i lag med fler eller alene er det mest dyrbare jeg har. Jeg kan ikke nekte han å dra å sykle. For han og mange 100 000 til er det langt mer enn en hobby. Det er nok mer en livsstil. En farlig en sådann. Jeg følger med på klokken, kjenner pulsen stige om han bruker lenger tid en vanelig. Jeg ser for meg telefoner om at han ligger hardt skadet osv.. Jeg er REDD. REDD for at han skal møte på en av dere som sitter å skriver så grusomt om andre. Når jeg ser sykkelen kommer inn i gården trekker jeg et lettelse sukk. Så gikk det bra denne gangen og.. Men hva  med i morgen? 

 

Om det bare er en trussel noe dere bare sier fordi dere irriterer dere så ber jeg dere ta dere sammen.Joda jeg sier ikke at alle syklister oppfører seg eksemplarisk i trafikken, overhode ikke. Men det gjør pokker meg ikke bilister heller. SKJERPINGS! Syklister

 sitter alene på en sykkel med kun hjelm på hodet. Du kjører en stor bil som lett kan lage STORE skader. Ditt sinne over dem kan gjøre deg til drapsmann/drapskvinne. Ikke kjør forbi dem før du er 100% sikker på at det er trygt. 

Å den hetsingen og grusomme ytringene? Det sier mer om dere en de som sykler. Jeg håper det bare er noe dere skriver/sier i frustrasjon. Men desverre så sier de som sykler langs veiene våre noe annet. Jeg som samboer blir kvalm av dette. Husk at den syklisten er noen sin mann/kone, husk at det kan være barn som sitter hjemme å venter på dem. La det være plass til både sykkel og bil. Ikke irriter deg til farlige situasjoner. Det er IKKE verdt å bli drapsmann/kvinne for.

Dette er min stille bønn i det jeg nok en gang kysser mannen min avgårde med klump i halsen.. Å jeg vet jeg ikke er den eneste…

Sykkelkjærringa vil IKKE bli sykkelenke.

følg meg på Twitter, Instagram, snap og Facebook. Søk opp crohnsglede. Delinger settes pris på. 🙂 å legg gjerne igjen en kommentar om hvor du leste innlegget og hva du tenker. 

crohnsglede <3 

#sykkelenke #sykkelist #billist #idioti #redsel #drapsmann #hets #sykkelkjærringa

96 kommentarer
    1. Fortell meg hvilken sykkel og hjelm mannen din har. Så skal jeg love å ikke kjøre ned akkurat han. Hehe..jeg bare tuller, har ikke for vane å kjøre ned syklister. Men misunnelig på at de orker, det er jeg. Misunnelig på at de ikke må ha forurensningproblemet gnagende på smavittigheten er jeg også.Sykkelenke var, til tross for alvorligheten, ganske artig uttrykk:)

    2. frekkfrue: haha… Enig med deg. Jeg ORKER ikke… Jeg er mektig imponert over alle de som setter seg på sykkel uansett vær.. Jeg er nok for glad i sjokoladen og sofa’n. 🙂

    3. Såå enig med deg. Jeg er selv syklist og har opplevd mange skumle situasjoner – som for eksempel å presse seg forbi en gruppe syklister og så bråbremse for skape situasjoner, eller å kjøre tett opp på siden og fløyte med lastebilfløyter… Det skal ikke mye vingling til for å skape farlige situasjoner. Når det er sagt – er det selvsagt mange syklister som kan og bør ta mer hensyn til at trafikken, være flinke til å slippe forbi osv – kort sagt DEL VEIEN!!!
      Og som du sier: de som er ute og sykler er vanlige familefedre/-mødre og ikke noen uhyrer…

    4. Bjørn: jeg som samboer sitter med vondt i magen. Jeg mener at en får alle ta seg sammen å dele. Å holde seg for gode til å ønske noen død… Herlighet. Er jo egentlig helt sykt. Spøk eller ikke, det sier man bare ikke.

    5. Sykkelfrue jeg også, og er lettet hver gang mannen kommer helskinnet hjem. Jeg vet han også har opplevd et par skremmende situasjoner, og jeg skjønner ikke hva som sitter i toplokket på de som ikke bare har det i kjeften, men som faktisk går så langt at de bøller med bilene sine. Må være mye luft mellom ørene der…

    6. Er ikke sykkelfrue, men er sykkelsvigerdatter. Å ser ofte dårlig oppførsel hos bilister når jeg er ute å kjører. Blir så sint! Tenker på at noen kan oppføre seg mot svigerfar når han er ute å sykler. Det skremmer meg!! VIS HENSYN! DEL VEIEN!

    7. Det er synd at det ser ut til at man må stå på syklistens side for å forstå det du skriver, nettopp at det er kun hjelmen som beskytter oss mot 1,5+ tonn metall.

    8. Anonym: Enig! dette er et blogginlegg som er delt få ganger. ( iforhold til mange av mine innlegg) Men tro meg, hadde innlegget vært skrevet slik overskriften hentyder hadde mange 10000 delt det. Men til hvilken pris? Jeg syntes der er direkte usmakelig at voksene mennnesker som PÅL Tohresen i nrk nitimen går ut å ønsker folk vondt pga en sykkel. Nei dette er IKKE greit. Så hjelp meg gjerne å del. Det er en hjertesak for meg.

    9. Jeg er utelukkende en 2-hjuls fører. Om det så er moped, sykkel, sparkesykkel eller motorsykkel. Det er utrolig mange bilister som mister helt vettet når vi kommer kjørende og bare på trass skal snidde oss i 130 km/t så vi nesten blåser over ende av trykket.

    10. Hei. Godt skreve 🙂 Når eg er ute å syklar har eg på ein app FINN VENNER og den har og kona mi. Slik kan hun til ein kvar tid sjå kor eg er 🙂 Eg tar meg ofte en sykkeltur tidlig på morgenen (mindre trafikk) og når hun står opp, så søker hun meg opp på FINN VENNER og har då ein vis anelse om når eg kjem heim, og kan ha frokosten klar 😉 eller middagen……

    11. Roy: og du, hvor fant du innlegget mitt? Innlegget vokser i enorm fart uten å finne ut hvor det har blitt delt? Nysgjerrig som jeg er må jeg spørre. Stor stas:)

    12. Når syklistene betaler årstavgift for å ha sykkelen på veien, så er det greit. Ikke greit at de brauter å breier seg MIDT i veien.

    13. hertug: dummeste jeg har hørt på lenge! Nå er det vel fåtallet av sykkelister som sykler midt i veien??? Å som jeg skrev i innlegget finnes det idioter på sykler også. Men forskjellen på en sykelist og bilist dr jo ganske mange. Mener du virkelig at en sykelist må betale veiavgift for å ha lov til å sykle der? Du skal få ha din mening men nå er det sånn at om en sykelist sykler mer en 35 km/t har han ikke lov til å sykle på gangfelt selv om det er der. Det er en sykelist ikke en terrorist.. Hjelpes meg…

    14. Billister. Vær tolmodige, ikke bli frustrert over syklisten. Det er ikke så ofte dere møtes. Del veien. Sykklistene. Merk deg godt. Sort og grått holder ikke i trafikken. Bruk sterke farger på sykkel , utstyr og klær. Kan det hjelpe mot en ulykke, ja snu å kjøp noe som vises. Eventuelt og en vimpel som vises godt på avstand.

    15. Liten kommentar til hertug (Stilig navn forresten var ikke klar over at vi hadde adel i Norge), når du kjører i trafikken er du breiere bak rattet enn en som sykler. Hvis du ikke kjører en fryktelig smal bil. Rart at dette ikke lar seg ordne i Norge, har syklet utallige mil i utlandet uten en eneste hendelse. I Norge holder det med en liten tur til byen så utsetter uvørne billister en for fare. Men vi nordmenn vet sikkert best😂😂

    16. Du må be ham holde seg på gangstien som alle andre så slipper du å bekymre deg. Ville du latt barna dine sykle rundt på veien der bilene raser forbi? Voksne må gå foran som et godt eksempel.

    17. Når de legger seg som en flokk ender midt i kjørebanen i 70sona, og tvinger deg til å ligge bak i 40-50. Kilometer etter kilometer. Da klikker hvem som helst. Etter en slik opplevelse endte vi i en rundkjøring. Og mens jeg stod og ventet på tur ut i rundkjøringa, så la faen meg hele gjengen seg RUNDT bilen min På ALLE kanter, OGSÅ oppå midtdeleren på min venstre side og forran meg i grillen på SUVen. Da har du dødsønsker…
      Sånn er de forbanna kondomkledte idiotene. Fortjener å bli kjørt ned.

    18. Sykkelmann: om han sykler fortere en 35 km har han IKKE lov til å sykle på gangstien. Også kan jeg hilse fra han å si at om det er gangsti og han sykler saktere bruker han gangstien. Ville du latt min mann kjøre ned ungen din på sykkel fordi han bråsnudde seg å tok et skritt ut til siden? Om man kjører fort rekker man ikke stoppe. Nå er problemet her at det finnes lite sykkelstier. Jeg ber om hensyn begge veier…

    19. Anonym: de du nevner her er det fåtallet av. Men å igjen ønske å gjøre seg til drapsmann er helt utrolig! Var dette et ritt kanskje? Jeg føler ikke for å kommentere dette ytligere for holdningene er helt syke! Som du ser jeg skriver i innlegget finnes det idioter på sykkel og. Forskjellen på en idiot på sykkel i forhold til en bil er bare at han/hun har kun en hjelm å beskytte seg med i motsetning til idioten i bil som er en drapsmaskin…

    20. Til anonym: hvis det klikker for deg når du kun får kjøre i 40-50 km/t bak syklister, lurer jeg på hvor mye det klikker for deg når du kjører i saktegående kø pga av altfor mange andre BILER på veien. Holdningene dine gir oss vel svaret, mentalt ødelagt.

    21. Takk for det. Inntrykk av at folk er mer ivrige på tastaturet enn i trafikken da jeg stort sett opplever at folk oppfører deg.
      Og en annen ting: Det heter SYKLISTEN og SYKLISTENE, ikke sykelisten og sykelister.

    22. Runar Andersen: om du leser mitt SISTE innlegg her på bloggen vil du finne et innlegg som heter: dyslektiker og hakkekylling… Sier ikke mer. Men hvor er innlegget mitt delt? Noen som kan gi meg et tips?

    23. Om syklistene bare hadde overholdt trafikkreglene skulle jeg vært enig med deg. Men søren heller. Syklister som ligger midt i veien samt kjører sakte der hvor det er 60 ect utgjøre en kjempe fare for trafikken. Kom dere heller opp på fortauet! Og en siste ting. Når dere skal absolutt ligge i veiene bilene kjører og vi kommer til ett kryss vi må vente. Slutt å bruk bilen min som lenestativ!!

    24. Seriøst?: nå sykler ikke jeg om det er MEG du henviser til… Men ja jeg er SERIØS! Og søm jeg skrev: det finnes idioter på sykler og. Forskjellen er bare at en på sykkel har kun hjelm å beKytte seg med i mot en idiot i bil.

    25. Til seriøst, syklister i veibanen utgjør IKKE en fare for trafikken (hva du nå måtte mene med det), men på fortauet kan vi være en fare for dem som måtte befinne seg der. Det er vel derfor vi ikke har LOV til å sykle/trene der. At jeg sykler i veibanen er ikke å bryte trafikkreglene, selv om det medfører at du kanskje må kjøre bak meg en liten stund før du trygt kan kjøre forbi.
      Og slutt å skylde på syklistene at dere må kjøre i kø. Mesteparten av tiden du kjører/står i kø, skyldes andre biler, traktorer etc.

    26. Geir Larsen: Nå tror jeg ikke Seriøst skyldte på at det er syklistene som skaper kø. Tror personen mente at det ikke er morro at de skal lene seg på bilene når de står å venter i samme kryss noe jeg er enig i 🙂 Opplevd flere ganger at syklistene sitter på sykklene sine og holder seg fast i min bil for å lene seg.

    27. Husk bilister.. Dere eier ikke veien. I veitrafikkloven er ikke begrepet “bilvei” benyttet en eneste gang.. det er fordi det ikke er noe som heter det!
      Vær heller litt takknemlige overfor oss som sykler til og fra jobb hver eneste dag, i både regn og sol. Tenk hvor kjip nettopp DIN biltur hadde vært om alle skulle kjørt bil. Mer trafikk… lengre køer.. mer frustrasjon.

    28. Jeg personlig hadde aldri tatt sjansen på å sykle i trafikken. Risikosport !
      Del veien etter beste evne 🙂

    29. Politikere preiker så mye om sykling i byene og slikt, men jeg tror det faktiskt er på tide å ta tak i landsbygdene litt også. I byene har de det stort sett greit og slipper og forholde seg til tungtransport som dundrer forbi i 80km/t (+), og enkeltfelts-rundkjøringer uten ett eneste gang/sykkel -felt. Jeg er en ganske ivrig syklist selv med 8 – 9 hundrede mil i året (med vinter) og greier faktiskt å forstå hvorfor bilister ergrer seg iblandt, fordi jeg er bilist selv også. Jeg tror faktisk at den senere tids grønnpolitikk og grønnskollingenes overtakelse av syklismen, desverre har gjort forholdet mellom syklister og bilister fra å være ille, til og bli enda værre. Grønnskollesyklistene er ofte de som oppfører seg verst mot bilister. Lene seg på biler i lyskryss, sykle flere i bredden og generell arrogant oppførsel mot andre traffikkanter. Typisk: “Nå skal du flytte deg for meg, for jeg sykler og er mye viktigere enn deg” -holdning. Desverre tar bilister som farter mye i urbane strøk og møter mange arrogante grønnskollesyklister, med seg negative opplevelser og holdninger ut i mer rurale strøk, hvor folk flest ikke er grønnskollinger. Det er ofte her de alvorligste ulykkene med syklister også inntreffer, fordi bilister har mistet tolmodigheten helt.
      Grønnskollepolitikken og grønnskollesyklisme skader mer enn den gagner

    30. Enur: enig i mye av det du skriver her. Og det sier mannen min og sykelidioter ødelegger også veldig for de syklistene som tar hensyn. Men som jeg skriver i innlegget: må man true med drap fordi noen som sykler i veien irriterer deg? Må man kjøre forbi å skape farlige situasjoner fordi du blir irritert? Er alltid to sider av en sak. Men enige er vi nok om at hensyn skal taes begge veier. Og at drapstrusler er ugreit uansett. 🙂 ha en fin dag.

    31. Crohnsglede: Helt enig at man ikke skal drapstrue noen. Noe som for øvrig er straffbart. Men hvor har du den trafikkregelen med 35 km/t fartsgrense i gang-sykkelsti fra? Så vidt meg bekjent har ikke sykkel/gangfelt fartsgrense hvis ikke det er spesielt oppmerket/skiltet. Eller så gjelder øvrige fartsgrenser eller Trafikkregel § 18.
      Og det heter ikke sykkelsti og fartsgrense på grunn av mangel på andre ord. Min bil går garantert fortere enn alle fartsgrensene i verden, men det gir meg ikke en rett til å kjøre fortere enn fartsgrensen. Men syklistene trenger altså ikke følge det lovverket? Tull! Sykkelstier er til for å skille myke fra harde trafikanter. Og da det er svært lite ferdsel av biler på sykkelstiene, bør syklister foretrekke å bruke disse, selv om de da ikke kan gi flat pedal og også må ta hensyn til gående. Som går og vaser midt i sykkel/gang-feltet. Å fysj!! LOL.
      Og her ligger ett av problemene rundt syklister. Spør din mann om når han sist bremset ned til gangfart og gav signal med klokke i det han passerte en fotgjenger på gang/sykkelstien. Gjør han ikke det, er han like bøllete som bilister kan være.
      Og få syklister viser kjennskap til Vegtrafikkloven §3, som nevner “hindrer”.
      Eller Trafikkloven §5 del 3 i forbindelse med sykkel-klyngekjøring.
      Trafikklov § 7 del 1 i forbindelse med syklister i selvmordsfart inn mot gangfelt, hvor de glemmer at de ikke er fotgjengere før de er HELT av sykkelen.
      Trafikklov § 12 del 4 som sier at den som blir innhentet om nødvendig skal STANSE, for å slippe forbi hurtigere trafikk.
      Alt for mange syklister kan ikke trafikkreglene, eller tolker dem kun til fordel for seg selv. Dette medfører irritasjon eller sinne hos andre trafikanter.
      Og den hjelmen til din mann er ikke egnet til beskyttelse i hastigheter over dine før nevnte 35 Km/t, og knapt nok det. Derfor er mopedister påbudt hjelmbruk. Av EU godkjent hjelm for motorkjøretøy. Ikke en tvilsom sykkelhjelm med diskutabel beskyttelsessevne. Se nyere forskning.
      Ståle om adel; hørt om kongefamilien?
      Erik om norsk rettskriving; det er noe søtt over at språkrådet skriver navnet sitt sprakradet og å med aa. Og til alle net-troll: Jeg vet hvorfor. :o)
      Ha en fantastisk dag!

    32. Det er ingenting som gjør en synder mer forbannet, enn en med ren samvittighet, og jeg tror mange bilister ville kjørt syklister ned – inntil alle i trafikken var like miljøfientlige, som dem selv.

    33. Sander Gallbert:
      Dere miljøgrønnsaker må slutte og klandre bilismen hele tiden, for ingen er “miljøfientlige” og dagens biler er som en englefjert i forhold til dem som ruslet rundt for 35-40 år siden. Dere bidrar kun til polarisering og stigmatisering av en gruppe mennesker som absolutt er og blir nødvendig i all overskuelig fremtid. Bilismen har kommet for å bli og det må vi bare akkseptere. Ingen liker å drikke møkkete vann og sove på en søpledynge, selv ikke bilister!

    34. Til info: Dersom sykkelen på bildet i innlegget ditt tilhører din mann, har han desverre ingenting i trafikken å gjøre da den mangler lys/reflekser både foran, bak og på pedalene. Ser heller ingen ringeklokke på denne. Noe som også er et krav ihht. Trafikkreglene (Ser ikke helt nytten av det i trafikken, men er j..lig irritende at syklister ikke bruker dette på stier og skogbilveger hvor de også ferdes)

    35. Egga ligger stille og rolig å venter på en pakke saftig bacon i kjøleskapet. 😉
      Ville bare gjøre et poeng av at de aller fleste supermosjonister som på død og liv skal sykle i trafikken, å stå på rettighetene sine, synder mot nettopp dette. Er ikke sikkert din mann faller inn i denne kategorien av syklister, men blir ikke overrasket dersom også han mangler dette på sin sykkel.

    36. Syklendebilist: jeg spurte han og fikk til svar.m: han har alt i orden bortsett på konkurranse sykkelen sin. Så da, vet ikke jeg noe mer en det. Jeg sykler ikke. Grunnen til innlegget er ganske tydelig tror jeg. Innlegget handler om at vi som sitter hjemme å venter på våre kjære er redde pga alt som blir skrevet, sagt og gjort mot syklister. For man trenger ikke spille dum for å ikke forstå hva jeg mener. Innlegget handler om alle truslene som blir delt i sosiale media. Uten noen form for betenkligheter blir en stor gruppe på sykel truet og harselert med. Jeg vet om flere stygge ulykker å maaaaaange nesten ulykker da bilister kjører forbi uten god nok sikt. Jeg skrev innlegget fra mitt ståsted som kjæreste. Jeg skrev om mine tanker og mine bekymringer. Kos deg med egg og bacon når den tid kommer

    37. Intr. å lese alle innlegg her. Er selv både syklist og bilist og ser at begge parter har forbedringspotensiale. Men det jeg ville kommentere er påstand om at sykler du over 35 km/t har du ingenting på gang og sykkelsti å gjøre. Jurist/dommer og syklist Bjørnar Stokkan fra Tromsø Sykkelklubb har gjort ett dypsøk i lovverket og slår fast at sykkelen er ett kjøretøy i vegtrafikklovgivningens forstand. Alle kjøretøy, herunder altså sykler også, skal bruke kjørebanen. Sykling på gang/sykkelsti skal foregå i tilnærmet gangfart (5-8)km/t, såfremt det ikke er til hinder for gående og syklisten har da vikeplikt for gående.
      Hele artikkelen kan leses her: https://www.sportsklubbenrye.no/node/3207
      For øvrig tror jeg holdningskapende arbeid har mye for seg. I vår region har veimyndighetene tatt kontakt med Senja CK og vi har i samarbeid fått opp del-veien kampanjen på de ruter som er mest aktuell for oss. Ha en fin sommer på norske veier.

    38. Hei, la neg først si at jeg aldri ønsker å bli drapsmann. Men noenganger har det vært veldig nærme. Syklister som sykler på rødt lys er en gjenganger, at det ikke smeller er ikke syklistene sin fortjeneste. Hvis man viser hendsyn og følger trafikkreglene, så går det alltid bra.
      Ikke lenge siden jeg var bak 12 syklister som kjørte 3 × 4 i en svingete oppoverbakke, hvordan tror de at bilister ikke skal bli irriterte da?
      Poenget er at bilistene har ikke alltid skylda.

    39. Til dere bilister som mener vi syklister bør betale veiavgift for å bruke veien , kan jeg opplyse følgende . De fleste syklister (også jeg) kjører også bil, så vi betaler veiavgift. Forstår at dere blir sure når dere møter på en gruppe som breier seg litt mye , men når jeg som sykler alene nesten blir presset ned i grøfta og blir tuttet på for at dere med deres store bil skal ha ENDA større plass . Da oppfører dere bare bare bøllete . Vi som sykler er faktisk kjørende og har lov til å sykle på veien, husk det

    40. Jeg sykler ca. 350 mil i året og kjører bil ca.4 000 mil i året. Med andre ord er jeg ganske så aktiv både bak sykkelstyre og bilrattet. Min opplevelse er at de fleste av oss er hyggelige og hensynsfulle mennesker ? uavhengig av om vi har 2 eller 4 hjul under rompa.
      Men – det fasinerer meg hvordan jeg selv klarer å irritere meg over håpløse syklister ? når jeg kjører bil, og hvordan jeg klarer å irritere meg over minst like håpløse bilister ? når jeg sykler. 
      Når jeg sitter i bilen så har det skjedd at jeg blir flau og skamfull når jeg ser hvordan enkelte syklister «eier veien» og ikke tar hensyn til bilene bak. (Ofte er dette 50åringer med altfor dyr sykkel ?.akkurat som meg:) )
      På den annen side har jeg opplevd at bilister etter få sekunder bak meg går amok på steder hvor jeg ikke har hatt muligheter til å slippe forbi. Det verste er når bilisten likevel velger å kjøre forbi og sneier deg i 70 km/t.
      Siden jeg sitter på begge sider har nok terskelen min blitt litt høyere og skuldrene blitt lavere i forhold til å akseptere hverandre i trafikken. For den som kun sykler eller kjører bil så blir det nok litt mer problematisk å sette seg inn i den andre rollen. Etter å ha lest meningsytringer rundt temaet så registrerer jeg at bilistene er de som oftest er mest aggressive på nettet mens syklistene virker mest (liv)redde. Jeg opplever likevel at de aller fleste har et greit forhold til «den andre siden». Det er et lite antall mennesker som lager mye lyd og en dårlig stemning i diskusjonen. Disse «nettrollene» som sitter på den ene siden og «skriker» (som «anonym» tidligere i denne tråden) tror jeg det er best å møte med saklig argumentasjon ? men heller ikke gi de for mye oppmerksomhet.
      Her noen råd fra en voksen syklist, bilist og faktisk også eier av en motorsykkel:
      Syklist:
      1. Bruk ikke hele veien
      2. Se ofte bakover. Hindrer du trafikken ? gjør noe med det
      3. Bruk sykkelstier der hvor det er hensiktsmessig
      4. Gi tydelige signaler
      5. Vis hensyn og sørg for at adferden din utløser minst mulig frustrasjon
      6. Sykler dere flere sammen så er pkt 1-6 enda viktigere!
      – Å ha veitrafikkloven i hånda hjelper lite når du blir påkjørt fordi du hevder retten din
      Bilist:
      1. Trekk pusten og senk skuldrene. En syklist er også et menneske ? ofte med familie og barn
      2. Husk at en syklist også har rett på veibanen
      – Det er ikke så ofte du treffer på håpløse syklister som hindrer deg vesentlig i trafikken. Når du først møter en;
      Ikke la han (oftest en “han”) ødelegge dagen din. Det er det ikke verdt :)

    41. Hei. Flott innlegg og du har mine fulle sympatier.
      Jeg er også syklist og har også vært utsatt for «bøllete» bilister. Som du sier finnes det dessverre også bøllete syklister noe som er med på gjøre oss syklister til en utsatt gruppe for trusler og hets.
      I og med at jeg også er bilist og fotgjenger prøver jeg å følge mine følgende prinsipper.
      ? Som bilist skal jeg ikke være til hinder eller plage for syklister eller fotgjengere.
      ? Som fotgjenger skal jeg ikke være til hinder eller plage for bilister eller syklister.
      ? Som syklist skal jeg ikke være til hinder eller plage for bilister eller forgjengere.
      Hvis alle hadde tenkt slik og tatt hensyn til hverandre hadde vi kanskje kunne ha delt veien uten at noen hadde behøvd og irritere seg eller være til irritasjon. Da kanskje du kunne ha sluppet å sitte med hjerte i halsen når din kjære er ute og sykler.

    42. Hei
      Det er noen ting som går igjen i alle innlegg som er mot syklistene. De sykler i klynge, helst mange i bredden, de sykler på rødt lys og det støtter seg til bilene.
      Eg sykler stort sett aleine, og på en plass der det finnes et lyskryss på en10 mils runde. (sykler ikke hele runden hver gang).
      Likevel opplever eg nesten daglig å bli presset, måtte bråbremse for bilister som ikke overholder vikeplikt osv….
      Nå har det seg slik at eg kjører mange forskjellige typer kjøretøy, og er mye på veien. Sinte bilister finnes over alt. De er irritert på syklister, på busser, traktorer, lastebiler , motorsykler, ja for ikke å snakke om andre bilister….alle er idioter.
      Tror problemet ligger hos de få bilistene som ikke har evnen til å dele noe med noen…..

    43. Jeg tenker det at vi bor i Norge å det skal være plass til alle interesser. Men for å være helt ærlig, hvorfor skal de sykkle på de veiene med mest mulig trafikk? Som sagt så bor vi i Norge, her har vi undelige mengder med skog å boltre seg i. De vet de skaper irritasjon ved å sykle 2,3 til 4 i bredden.. Å gjerne da i rush trafikk der folk har 1 ønske. Å det er å komme seg hjem til familie osv etter en lang arbeidsdag. Noen syns sikkert det jeg sier er helt tullete men det er en realitet.. Tips del dere gjerne opp i mindre grupper som er letttere å passere, enn 1 gruppe som er 50-100 m lang.. Da vil kanskje folk vise større hensyn til dere. Gi noe for å få noe er det noe som heter.

    44. Til info så sliter en gjennomsnittlig bil 17.000 ganger så mye på veiene som en sykkel. Jeg betaler gjerne de ca 20 ørene i avgift på min sykkel, hvis det gjør det lettere for bil-nekene å akseptere at jeg er på veien. (Bil-nekene er altså egoistene som har bukseræva sydd fast i setet og kun tenker på seg selv og burgeren de må rekke å hente før den blir kald)
      Jeg sykler ca 1000 mil i året og det er heldigvis ikke ofte jeg opplever skumle situasjoner.
      Det mange også misforstår er regelen om at dersom man er til unødig hinder skal man stoppe og slippe forbi. At noen må vente 10-20 sek er ikke unødig hinder all den tid jeg også skal et sted og har like stor rett på veien.
      Det er heller INGEN sykkelgrupper som kjører 3×4! Det er blank løgn. Det kan se sånn ut når man kjører 2 rekker fordi ikke alle alltid ligger på linje.
      Og uansett. Hvis de hadde kjørt 3 i bredden: gjør det det noe vanskeligere å komme forbi med tanke på at man skal ha 1,5 m avstand ved forbikjøring?

    45. @Lynrask – En liten presisering når det gjelder den berømte veiavgiften som bøllebillistene mener syklister skal betale. Den finnes ikke. Billister betaler årsavgift som gir dem rett til å bruke bilen sin, og som skal kompensere for skadene bilen påfører vei og miljø. Avgiften for å vedlikeholde og bygge veier er bakt inn i skatten, og således noe alle betaler – billister og syklister.
      Begrepet veiavgift er funnet opp av billister som tror de eier veien fordi de eier en bil.

    46. Helt greit at folk sykler, men de må også ta hensyn. Jeg har som gående,med nød og neppe unngått å bli påkjørt av en haug med syklister rundt svinger, eller har vært gående langs vei. I tillegg mener jeg at det ikke er lov til å sykle i felt når det ikke er ritt?

    47. Kjære crohnsglede 😉
      veldig flott innlegg. først vil jeg bare si at jeg ser ikke dine feil med skrivinga jeg hehe, du er tøff å flik som blogger.
      Det jeg er ute etter fra bilister å syklister er likeverdig respekt i trafikken. Det som skremmer meg mest er uvitenhet om hvor ille ting kan gå om man prøver å presse syklisten av veien eller gjøre noe annet. jeg har et helt klart eksempel på nettopp dette. jeg syklet på på landeveien i Ottestad området utenfor Hamar ingen gang å sykkelsti. Det gikk i ca 35km i timen ligger som vanlig helt på hvitstripen på kanten av veien. så hører jeg fra langt bak meg tuting jeg senker utomatisk min fart å legger meg så langt ut som jeg kan (trodde da dette var et større kjøretøy) snur meg så for å sjekke, da kommer det en pasasjerbil i full fart bremser ned ved siden av meg og jeg får en overhaling av de tre herrene inne i bilen. så spinner bilen avgårde i det de paserer meg kastes det en glasflaske i asfalten som gjør at jeg punkterer å fremhule låser seg jeg går rett over styret å brister hånda, får en flenge i ansiktet å andre flenger på kropp. i det jeg kommer meg opp igjen kommer da min far tilfeldig kjørende å ser hva som har skjedd, å ja jeg var rimelig forbandet. litt lengre oppe i veien viste jeg det lå en bensinstasjon og jeg var sikker på at de kom til å stå der. så jeg reiste opp dit, ikke for å være ufin men for å forklare hvor stygt det kunne gått. enden på visa var at mennene i bilen kjøpte nytt hjul, fikset egenandelen for legevakt, samt at to av dem har begynt å sykle. dette bare grunnet uvitenhet!!

    48. syklistådyslektiker: åååååh, takk. Du er grei du! 🙂 hatets vet du… Men fy søren så skummel opplevelse!!!! Blir utrolig sint når jeg leser slikt. Godt det gikk “bra”. Men du, jeg pleier å ha 1000-1500 lesere om dagen. Nå i går hadde jeg 6400 hvor er jeg delt? Jeg finner nemmelig ikke ut av det? Kan du hjelpe meg?

    49. Hei
      Fantastisk at du skriver om dette! Første gang jeg har lest en blogg!👍
      Jeg har drevet som aktiv rytter og opplevd mange situasjoner selv men det går i gjensidig respekt og vise hensyn til hverandre !
      I 06 forsøkte en semitrailer å ta livet av meg (noe han innrømmet), han presset meg ut av veien. Etterpå kom han ut med balltre i handa for å ta meg, fyren var 207 cm høy i tillegg. Sjåføren fikk bot + ble permittert fra jobben.
      Dette fikk mye media tid og bank i bordet så har jeg ikje hatt problemer siden, det ble satt fokus på begge parter. Jeg tok mye mer hensyn etter dette og jeg følte bilistene også gjorde det.
      De er så bra de første innleggene hvor de innrømmer misunnelse og det har jeg sagt i mange år at det er en av hovedgrunnene.
      Godt at el sykler har eksplodert i Norge slik at de som ikke er i superform kommer seg ut!
      Hold fokus så går det meste bra….
      Hilsen
      Sykkelgeir

    50. Geir Bisgård: så gøy at jeg fikk deg til å lese blogg. 🙂 nå er jeg ingen typisk blogger! Jeg er nok en som tar litt oppgjør med det perfekte Rosablogger livet. Jeg skriver om å leve å være alvorlig kronisk syk, jeg skriver om skam og tabuer. Også alt annet som opptar meg i samfunnet slik som dette her. 🙂

    51. Bra innlegg 🙂 … jeg er både syklist og bilist, og har aldri skjønt hvorfor i helvete man skal bli så ufattelig bråkjekk bare fordi man sitter i bil og må senke farten noen hundre meter. har folk så ufattelig dårlig tid? Hvis man hadde gjort en beregning på hvor mye man taper i tid på å ligge bak en syklist noen hundre meter i lavere tempo, kontra det å klinke inn gassen og late som man er rallysjåfør, så tror jeg man blir overrasket. Min gjettning er at man MAX taper ETT minutt i løpet av en (eller fler) sesonger … deler innlegget på min private FB 🙂

    52. Dette innlegge må sees på som en bekymringsmelding. Jeg har syklet og kjørt bil i mange år og ser en betydelig eskalerering i agresivitet blant bilister. Legger spesielt merke til når jeg sykler alene på landevei, da er det enkelte bilister som prøver å kjøre så nærme som mulig, uten det er grunn for det. Ser det som sikrere å kjøre i grupper langs landevei.

    53. Jeg har flere ganger opplevd å få grønt lys i gangfelt. Begynt å gå, og nesten blitt nedrent av syklister som ikke bryr seg om å stoppe på rødt. Den ene gangen skjedde det rett nedenfor Haukeland Sykehus i Bergen, så det hadde heldigvis blitt kort vei. Kommentar?

    54. Jeg, for min del, er mest redd for å bli kjørt i senk av en syklist. Når de kommer inn på områder der fotgjengeren er den myke part, er det fullt trøkk. På Rådhusplassen f.eks. sykles det like fort som om vi var i gata. (Jeg sykler selv, og er livredd). Grete

    55. Forstår din redsel for samboeren, MEN tror mye kunne vært annerledes om syklistene hadde vist mer hensyn. Jeg er yrkessjåfør, dvs jeg har et kjøretøy på ca 20 meter og femti tonn. Jeg bruker jævlig lang tid på å komme opp i fart og dertil lang tid på å passere et sykkelfelt. Ergo må jeg ligge bak, fordi jeg ikke er interessert i å bli drapsmann. Og ja jeg må bare innrømme at panna blir rimelig varm etter noen km. Problemet er at de bak meg, ofte personbiler, også blir utålmodige, og de kjører til slutt og farlige situasjoner oppstår. Her har syklistene et stort ansvar som fører av et saktegående kjøretøy. Nemlig å slippe forbi trafikk på en forsvarlig måte. Dessverre opplever jeg altfor mange farlige situasjoner som oppstår pga dette. Syklister er flinke til å klage, men de aller færreste er flinke til å slippe forbi trafikk. Det hjelper lite å ” vinke meg forbi” på en sletter på 200 – 300 meter når de selv holder en hastighet på 30 km/t. Da rekker ikke jeg å kjøre forbi. Dette til ettertanke for alle. Så ønsker jeg alle en flott og trafikksikker sommer.

    56. Enig i at man skal ta hensyn på veien, men du kan ikke avfeie alle kommentarer om idiotiske syklister med at “sånn er det, men de er et mindretall”, det er dette mindretallet som skaper all frustrasjonen. Blir det samme som at jeg skal si at hele innlegget ditt er tull fordi de som skriver disse trusslene er i mindretall. Er ikke sånn at hver eneste bil din samboer møter prøver å drepe han, det er det ingen som gjør, men det er et LITE minndretall som setter han i unødvendig farlige situasjoner.

    57. Anonym: selvfølgelig! Å om du leser skriver jeg ganKe tydelig at jeg er redd for at han. Skal møte en av de som ytrer slik om syklister. Ikke for at han skal møte biler. Jeg skriver om dem som faktisk er så stygge at dem truer noen på livet på sosialemedia, som prøver å presse syklister ut av veien osv. Selvfølgelig går det 99% av tiden fint. Men siden jeg ikke vet hvem som er ute å kjører når han sykler blir jeg redd. Redd for at han skal møte den ene syklisten som er villig til å bli drapsmann pga en syklist.

    58. Anonym: bilist ikke syklist… Å beklager skrivefeil. Gikk fort i svingene her. Lager i stand til skole og BHG i morgen samtidig som jeg godkjenner og sletter kommentarer.

    59. Bla bla bla bla bla. Vet du. Den dagen middelaldrene menn som tror de kan sykle tour de France tar hensyn til andre, så skal jeg ha sympati med dem. Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har vært ute og ridd og møtt på disse idiotene! De kommer i hundre og helvete og skremmer livet av hestene. Ikke snakk om å ta noe hensyn. Hva med mitt liv? Vet du hva slags følger som kan komme av en vettskremt hest? Den ene gangen gikk det faktisk galt. Jeg falt av og brakk 3 ribbein. Idioten på sykkel stoppet ikke engang, enda han så at jeg falt av. Så nei, jeg har ikke sympati for hverken deg eller den idioten på sykkel!

    60. Anonym: nå skulle jeg til å skrive: fy søren så utrolig dårlig gjort. At noen gjør slikt er for meg ufattelig. Jeg skriver i innlegget om vis hensyn. Det gjelder jo selvfølgelig for hester også. Men så avslutter du på en måte som virkdlig ikke er verdt min sympati. Nå skal det sies at jeg er ikke ute etter at DU eller noen andre skal syntes synd på meg eller mannen min. Jeg er ute etter å få folk til å DELE veien. Å det gjelder faktisk deg på hest også. Noen mannfolk svarer på en måte jeg bare må le av. Tror du jeg trenger din sympati? Trengte du min når du skrev om at du datt av hesten? Jeg skriver for å fortelle om min side av saken. Jeg er INGEN syklist! Jeg kan alikevel se faren ved å være en i trafikken. Jeg sier ikke at sykelidioter ikke finnes for det gjør de. Akkurat på lik linje som at hestidioter finnes. Say no more…. 🙂

    61. æ har ei kone som sykler til og fra jobben hver dag,å æ håper hver dag at ho kommer sæ trygt hjæm. heldigvis så treng ho ikke å sykle i trafikken men har en fin liten vei å sykle. men d æ har lagt merke til e at mange sykklista hverken respektere trafikkreglan eller tar hensyn til andre,heldigvis er det fåtall av dæm. så æ ber alle syklistan om å ta hensyn til andre og ikke minst til dåkk sjøl,dåkk har ikke rett om dåkk sykkle over gangvei. dåkk er en utsatt gruppe sånn som motorsyklistan. kjør pent i sommer og resten av året. god tur 🙂

    62. Hei! Veldig bra innlegg, jeg kjenner meg så utrolig godt igjen med tanke på at min storebror er rytter 🙂 Han er på høyt nivå innen sykling, og trener masse landevei. Gjennom hans lange erfaring med sykling, har det oppstått flere alvorlige og forferdelige ulykker på grunn av irritasjon blant bilister. De har ingenting å tape, så det er lett for dem å bruke bil som våpen mot syklister/ryttere. Jeg har opplevd at faren til en i klassen min skapte en ulykke mot broren min ved brutale handlinger, noe som jeg og familien min aldri vil glemme. Jeg forstår meg ikke på frustrasjonen fremfor syklistene på norske veier. Det er IKKE slik sørover i Europa, i noen land blir syklister hyllet og respektert på veien. Vi har noe å lære, og noen mennesker som virkelig må skjerpe seg.

    63. Siden de har like stor rett , så burde man begynne med avgifter for landveissykkler også da ? Er jo bare rettferdig at de betaler for veien slik som bilister?

    64. Problemet er at alt for mange er hissigpropper i trafikken. Ser vanlige sindige mennesker forandrer karakter så fort de setter seg i en bil. Sure egoister hele gjengen. Masse syting.
      Og det er ikke store sykkelgrupper som er problemet. Det skjer ikke ofte store ulykker da. Det er fordi mannen i bilen er feig og i mindretall om noe skjer. Derfor kjører han bare som en dritt når han møter enkeltsyklister.

    65. Nei, jeg har ikke tid ti å lese alle innlegg har, men ja, jeg har tid ti å kjøre saktere til jeg trygd kan passere forbi syklister. Og vi har mange syklister her på landeveiene. At folk tror de har det så travelt at de kan risikere et liv er noe jeg absolut ikke kan forstå. Der finnes galninger blant syklistene – det er helt riktig, men det er unntaket. Og hvem av bilistene kan si av seg selv at han aldri gjør noe feil. Kjørt litt for fort?
      Jeg kunne ikke være mer enig med deg “crohnsglede”. Jeg ser heller aktive mennesker på sykkel (også bakfra) enn å vite at de sitter foran data eller tv.
      Å true de med å kjøre de ned, skade eller drepe de er ren svakhet av folk som sitter i sterke maskiner/biler! Hvordan er det egentlig å leve med tanken om at DU er voldelig? Og det er DU! Selv om det er “bare” i ordene.

    66. Som du sier noen idioter på sykkel, de er sykt irriterende. Men man overlever det også, enda værre er det med de jævla billistene som ikke finner rattet, blinklys, dimmer osv.. Fy faen å irriterende de er. Men tilbake til syklistene, har aldri hatt lyst til å kjøre ned noen, med det hender jeg ruller ned vinduet å spør om de kan kjøre på gangstien i oppoverbakkene når de holder 7-8 km/t å vingler så det er umulig å kjøre forbi på en forsvarlig måte. De er somregel frekke spydige jævler alle de som ” er idioter på sykkel” de kunne godt lagt sykkelskoa på hylla å starta med leirdue skyting eller no.

    67. De fleste syklister følger faktisk ikke veitrafikkloven. For meg er det helt greit å sykle på veien, men de bør på lik linje meg andre på veien følge trafikkreglene.
      Det de fleste synder mot er å stoppe for å slippe andre trafikanter forbi når de selv ikke klarer å holde flyten i trafikken. Har også til gode å se at de holder 3 sekundersregelen når de sykler i gruppe.
      Itillegg synder mange mot vikeplikt, trafikklys, fletting, fotgjengerfelt (stopper ikke for forgjengere) osv. Jeg skjønner at folk blir irritert, skjønner dog ikke at man kommer med trusler om drap eller skader.

    68. Du har mye rett inn det du opplyser og det hadde Vært fint og logisk om de mange bilister som er ikke tenker klart hadde tenkt slik som deg. Vi må huske at det er også mange bilister som tar hensyn. De bilister du beskriver er det bare rett og slett ikke noe og gjøre med de er bare en veldig stor egoist og burde fått hjelp

    69. Hvorfor kan du ikke be mannen din sykle på gangfeltet hvis du er så bekymret for livet hans? Han vil nok respektere det hvis han er glad i deg. Jeg forstår ikke hvorfor syklistene på død og liv skal ut i veien der det er gangfelt. De utsetter kun seg selv for fare.

    70. Er syklist og bilist.
      Bor på et sted hvor det er utrolig fint å sykle Larvik Helgeroa. Stavern Her er enkelte bra sykkelstier og andre steder finnes de ikke . Ennå.
      Var ute og kjørte privatbilen en dag og kom over fire mann som var ute å syklet treningstur på en fantastisk vei med lette svinger og lett kupert . Jeg tenkte som den syklist jeg er at de skulle få sykle i fred å la meg et godt stykke bak da jeg viste det var en fin forbikjøringsplass lenger fram. Jeg ser også at alle har sykkeldresser med firmalogo lik det firma jeg jobber i. De syklet både 2 og 3 i bredden men for meg var det helt greit da jeg følte de ikke hindret meg. Den ene vinket meg forbi 2 – 3 ganger men jeg syntes ikke det var sikkert nok da veien her er smal. Da vi kom ut på slette som jeg hadde tenkt til forbikjøring og så gjorde. Hva skjedde da mon tro. En vennlig takk for ditt hensyn. Men NEIDA jeg fikk 2 stykk som gav meg fingeren. Takk skal dere faen i meg ha. Flaut å sykle med samme logo etter denne opplevelsen. Så for meg har det i ettertankens tid blitt så fort noen nevner ordet BILIST så svarter det vist for enkelte andre grupper. Prøv å være en hensynsfull bilist det skader ikke men det garanterer heller ikke for at du ikke får fingeren. Lykke til og vis hensyn begge veier.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg