Når kraftig blir FEIT å tynn blir ANOREKTISK.

Jeg har en ting jeg gjerne vil skrive om. Noe jeg forundrer meg over. Som barn/ungdom var jeg smålubben. Jeg fikk litt kommentarer men det var stortsett fra eldre i familien, kanskje ment som tull. Men så ble jeg syk. Min tarm har ikke noe bra opptak pga arrvev, noe som fører til at jeg ikke er så stor lenger. I skikkelige dårlige perjoder blir mat en fiende. Noe som fort kan gjøre at jeg faller ned til 45 kg å under det. Men det er grensen min til å bli lagt inn for næring.

A fat girl and her skinny reflection
Licensed from: iimages / yayimages.com

 

Tror dere jeg ikke vet det selv? Tror dere jeg liker å se sykelig tynn ut? NEI! Jeg er jo desverre syk, men jeg har ikke spiseforstyrrelser eller sulter meg selv.  Ikke at det har noen betydning. Er man naturlig tynn, så har uansett ikke du eller dama/mannen på butikken rett til å si noen ting! Man hører at man ikke skal diskriminere tykke/kraftige. Men, de tynne kan alle mene noe om.

Folk klager på klesstørelsene er så små. At butikker kun ønsker tynne kunder, jeg ser virkelig ikke den siden. Jeg sliter med å få små nok bukser i kjedebutikker. Når jeg var gravid måtte jeg bestille små nok gravidbukser. Jeg ser på meg selv som tynn men ikke sykelig. (utenom når jeg er veldig dårlig)

Vi passer våre munner for å si noe nedvergende ovenfor de med noen kilo for mye. Man vet nesten ikke hvilket ord man skal bruke i redsel for å støte noen.  Selv om de også opplever å bli slengt dritt om fordi dem er har noen kilo for mye. Hvem har rett til å stå med pekefingeren? Om du er tynn eller lubben? Jeg har opplevd mer slenging med leppa som tynn en kraftig. Man kan si: herlighet nå var du alt for tynn! Nå må du legge på deg. Eller: Uff, du ser mye bedre ut med noen kilo til på kroppen. Hvorfor er det slik? Jeg har vært på begge sider av skala`n. Å det sårer like mye uansett om du får høre du er for tykk eller for tynn. 

Angry young woman talking into a megaphone
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

Hvorfor skal noen ha behov for å fortelle andre om sin kropp? Hvorfor er det lov å kritisere? Er du perfekt? 

Det sårer, det svir å jeg lover at det kan være skadelig. Det har jeg smertelig erfart som ung. Så hold meningene dine om min kropp for deg selv. Jeg vil gå litt opp og ned i vekt. Jeg vil se skrapa ut å jeg vil se “normal” ut. 

Eller hva er normalt? hvem har satt den normen på hva som er riktig? Jeg mener at normalen er det man selv er komfertabel med. Å joda det finnes noen grenser for hva som er sunt begge veier men det for doktorer og eksperter ta seg av. Mannen i gata kan bry seg om sin egen kropp. 

Dette er noe som har irritert meg en god stund. Å jeg utviklet spiseforstyrrelse som ungdom pga sleivete komentarer. (kom meg heldigvis bort fra det) Jeg har nå som voksen og syk mange ganger hørt: du er så mye penere med noen kilo til. Nå har du jo verken pupper eller lår! Hva tror du den kommentaren der gjør? Hvilken hensikt har Du med å si den? om du ikke har noe pent å si så HOLD KJEFT! 

Crohnsglede <3 

legg meg til på Facebook, Instagram, snap og Twitter. Søk opp crohnsglede. Del gjerne om du har lyst. 

#tynn #tykk #meninger #normal #branok #holdkjeft 

6 kommentarer
    1. Godt å se at noen tar opp dette temaet. Er ett sårt tema for veldig mange i befolkningen. Jeg har selv ligget på den siden av skalaen hvor jeg hadde altfor lite på kroppen. Det handlet om “sykdom”, av det slaget at jeg fikk vondt i magen av alt jeg spiste. Ble jo forsåvidt en spiseforstyrrelse. Og fikk kommentarer daglig på det. Ikke veldig kult :/ så klarer å sette meg inn i det du skriver veldig godt. En kommentar som man selv tror er positiv, kan være det helt motsatte for den som motar kommentaren.

    2. Kine Skaugvold:ja er nettopp det. Hvorfor skal noen ha rett til å mene noe om andre sin kropp sånn egentlig da? Hvorfor skal det være OK å si nå er du for tynn, når det er uhørt å si noen er for tykke. Uansett årsak til at man er tynn eller kraftig bør man ikke ha noen rett til å mene noe om noen mener jeg. 🙂

    3. “Gi dama litt mat” er ofte kommentarer som går igjen på bilder av tynne jenter… Men den har bare absolutt ingen effekt! Er hun tynn fordi hun er syk hjelper jo ikke den ekstra brødskiven. Er hun tynn fordi hun har spiseforstyrrelser er nok effekten bare akkurat det hun ønsket å høre. Så helt enig i at folk bør holde kjeft!!
      Jeg var normal før jeg ble syk (har også crohns) og raste ned 20 kg på få mnd. Da fikk jeg mange kommentarer, men mest fordi jeg faktisk så syk ut, ikke bare tynn. Nå har jeg lagt på meg mye mer igjen og er i kategorien overvektig, og jeg haaaaater alle kommentarene om at nå ser du så mye sunnere ut enn når du var syk, så mye bedre og penere nå. Nei, jeg er fortsatt syk, og jeg er overvektig fordi maten magen min tåler inneholdet for mye energi og pga andre sykdommer klarer jeg ikke trene nok. Jeg skulle mye heller ønsket å være syk og undervektig igjen, men uansett årsak har ingen andre rett til å vurdere vekten min positivt eller negativt. Bra innlegg!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg