Du er sterkere en du tror…

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. Men jeg prøver også blir det til under veis. Jeg har en mann jeg ønsker å skrive til. En som kanskje ekstra trenger å høre det nå. Dere lesere er heldige om dere har hatt en slik pappa som meg. 

 

Jeg  har blitt fortalt om når jeg ikke kjente deg igjen som 2,5 åring når du kom hjem fra jobb,  Du jobbet som langtransportsjåfør å var borte lenge av gangen. Jeg gjemte meg bak mamma å sa: hvem er den mannen.. Da bestemte du deg for å få en annen jobb. Jobb er ikke viktigere en familie.

Husker du når det tordnet? Jeg krøp inntil ryggen din å lå under dynen helt tett inntil deg. Ingen andre kunne passe på meg da en du. Du var det tryggeste stedet å være. Du var pappa’n min. Store, sterke og tøffe pappa. Pappa som tøffet deg med filetkniven å skulle vise oss kunstner. Du heiv kniven i været. men, en liten feilberegning gjorde at kniven sto i stortoa de og vibrere frem og tilbake mens du mumlet noe som… Dette må dere aldri gjøre da skjer dette… Vi har ledd masse av det.

Husker du fisketurene på lågen? Timesvis i båt. Stillhet, vann, du og jeg. Husker du søndagaturene vi alle hadde til skogen hver søndag? Hvor mamma fikset mat å du laget minkepinner til oss? Vi forsto aldri at resultatet var at pinnen minket. Vi spikket, spikket å måtte ha et plaster i ny og ne. Ga oss gjorde vi aldri. Du sterke fine pappa.

Men så skjedde det noe når jeg var 8 år. Du ble veldig syk. Du kjempet om livet. Du kjempet for å få være pappa’n til Aina og meg. Vi tok farvel  så mange ganger pappa. Du måtte ta farvel  med kone og barn mange ganger i året over mange år. Du bodde lange perioder på sykehus å jeg var så redd for å miste deg. Min kjære gode pappa. Du som skulle passe på meg. 

Jeg husker jeg satt ute i hagen, etter at sykebilen hadde dratt med deg og mamma å ropte ut i mørket. Jeg ropte at du må kjempe. Du er sterkere en du tror.  Å du var det. Du overvant nedtur etter nedtur. Tilogmed å være klinisk død kjempet du deg tilbake fra. 

du var ufør etter dette,men du godtok det ikke. Du ville bidra til samfunnet. Du kjempet deg tilbake i jobb. Å du klarte det. Nå blir du ringt etter støtt av forskjellige firmaer som vil ha DEG i jobb. Jeg er stolt av deg pappa! 

Du har har vært heldig å hatt mamma som har stått ved din side. Dere to sammen er en selvfølge. Mamma har forsvart deg bestandig å du har stått ved mammas side å alltid kalt hun mor. Du er så stolt av å ha henne som kone. Jeg ser opp til deg for det pappa. 

Jeg ble syk og du og mamma opplevde å se meg helt tom for krefter, tom for håp men aller verst: tom for livslyst. Du ga deg ikke pappa. Du sto på til jeg ikke hadde noe valg annet en å se lyset i enden av tunnelen. 

Du og mamma har vært igjennom ungdomskjærester og venninnedrama. jeg kunne alltid komme inn til dere midt på natta for å få trøst. Husker du at du sa: kjærligheten er mer vond en god Ida, frem til du finner godheten selv. Husker du det? Jeg glemmer det aldri. Å du hadde helt rett. 

Du har dyttet meg opp trappa når jeg som 15 åring hadde drukket meg full for første gang. Du var bare glad for at jeg var trygg hjemme. Du vekket meg opp kl 08.00 dagen etter, med egg og bacon men det er en fars plikt for å prøve å unngå fylla igjen. 

Vi har hatt våre krangler som alle andre, men du har alltid vært der for meg. Du og mamma. Du gråt av glede når Robert ringte deg å fortalte at du skulle bli bestefar, både første, andre og tredje gang. Å du sier bestandig: vi har de vakreste barnebarna noen kan ha. Du kom tilogmed  innom for å lese nattaboka for ungene en kveld, før du skulle på langtur med lastebilen. Parkerte lastebilen å kom å var med ungene før du dro. 

Du har 6 barnebarn som forguder deg og mamma. 

Du har hatt noen utrolig tøffe tider å du har mange ganger sagt til meg at jeg er så sterk. At du skulle ønske du var like sterk og flink til å komme deg  videre i livet slik som meg.

 

Kjære pappa. Les dette innlegget en gang til. Hvem tror du jeg ser opp til? Hvem tror du jeg har arvet min stahet fra? 

De som innrømmer å være svake de er noen av de sterkeste menneskene i verden. Pappa, du er mye sterkere en du tror. Du tror du er svak men du er så sterk pappa. Jeg er stolt av å ligne på deg. 

Glad i deg. 

Pappa har godtatt at jeg skriver og bildet. 

Grunnen til innlegget kommer i neste blogginnlegg. Som omhandler nettopp det om å være svak. 

Lik, del og legg meg til på Facebook. Jeg har masse på  hjertet å gir meg ikke.

 

#kjærlighet #pappa #svak #sterk #familie #livet 

19 kommentarer
    1. Tårene renner! Mange ord her som treffer rett i hjertet ❤️ Er selv så takknemlig for mine foreldre å alt de har gjort og gjør for meg, aner virkelig ikke hvor jeg hadde vært uten.. Å du har så rett, de som kan vise svakhet er de sterkeste !!

    2. Marianne: jeg tror vi må stoppe opp å tenke litt på alt vi har. Å pappa trenger å høre dette nå. Han trenger å høre at jeg vet han er sterk! At han klarer ALT han vil!

    3. Dette her traff meg også rett i hjerte , det var veldig Rørende å lese , spennende å følge deg , du er ei tøff dame som står frem og virkelig setter ord på det som ikke synes på utsiden .

    4. Skrevet med masse kjærlighet til en flott pappa. Hatt den ære å møte ham mange ganger. Begge foreldrene dine stilte alltid opp på alt av arrangementer på skolen😊 du skriver så engasjert om mange ting, Ida. Fint og nært å lese. Klem

    5. Tone: kjære Tone, takk. Setter pris på å høre det. Å vit at du var den eneste som så meg på skolen. Jeg føler ungdomsskolen er de årene jeg ble best forstått. Så om du leser innlegg om skole så ikke tro jeg beskriver deg. Ønsker deg alt godt Tone. Å kjemp din kamp! <3

    6. Det er som å høre om min egen barndom mamma og pappe hadde det hart meg meg og min søster, har aldrig set fra dette poenget .))) så stor takk Cr !!!!

    7. Hei Ida!
      Fantastisk å lese om faren din..og deg.
      Jeg er en far selv som har jobbet meg gjennom perioder med smerter p.g.a revmatisme, gjennom angstbehandling og gjennom å leve med en Crohn ( som jeg heldigvis så langt har sluppet komplikasjoner med). Jeg har barn på 18 og 23. Jeg håper jeg har vært noe i nærheten av det din far har vært og at barna mine har sett på meg som åpen,støttende og sterk. Min eldste holdt en sterk tale på min 50 års dag som ga meg noen signaler om at jeg hadde vært tilstede for henne. Men til deg Ida. Jeg leser bloggen din og følger Instagrammen din og jeg er stum av beundring over styrken din.
      Ha en fin helg.
      Jon Anders

    8. Jon Anders: å kjære deg. Jeg vil bare si at vi som barn av syke ser ikke på dere som svake heller motsatt. Og selv lm det høres rart ut er jeg glad for at jeg har den erfaringen nå som jeg er mamma selv. For jeg hadde nok også vært redd for at mine barn hadde sett på meg som svak hadde jeg ikke vist selv hvor stolt jeg altid har vært av min far. Når det er sagt vil jeg si tuuuuusen tusen takk for denne koselige kommentaren. Det varmer meg mer en noen av mine lesere forstår. Jeg legger jo ut livet mitt noe som gjør meg sårbar og naken. Men med de fantastiske tilbakemeldingene jeg får er bloggingen utrolig lett. Jeg har min historie på lik linje som deg. Min historie har gjort meg til den jeg er i dag. Å jeg er så glad for at jeg bestemte meg for å starte bloggen. For nye dører åpner seg, jeg blir kjent med fantastiske mennesker å plutselig har jeg en mening igjen. Om jeg ikke skriver en dag eller to får jeg meldinger om at jeg er savnet. Det varmer hjertet mitt. Takk for at du skrev til meg. Jeg er nok ikke så sterk, jeg har bare kjent på det å være svak over mange år slik at jeg tør å være ærlig. Har jo ingenting å tape. <3

    9. Mistet min far for 3 år siden, ish… Og desverre er jeg skillesmissebarn, og var hjemme kun i ferier.Men alt du sier her, om tryggheten, kjærligheten osv. Stemmer jo på en prikk. Tror Pappa og din Pappa var ganske like jeg, i alle fall slik jeg leser det 🙂

    10. Fine ord ord du har skrevet. Jeg kjenner moren din godt – da jeg har gått på skolen sammen med henne.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg