Vist faen har jeg rett til å leve! Å jeg har rett på selve livet.

Så til det innlegget som skal forklare litt mer av hvorfor jeg i de siste innleggene har skrevet om meg selv som en åpen bok… (Og mer av det vil det bli) hvorfor jeg på kort tid har lagt ut min historie (kun små utdrag) slik at venner og bekjente skulle få lese. 

 

Jeg vet det har vært tøft for noen å lese, men jeg har en agenda… Jeg er ikke noe unikt tilfelle… Bare vert år får ca 200 mennesker diagnosen crohns. En sykdom få vet nok om. Hvor mange ganger jeg har hørt utsagn som: jeg har og vondt i magen, har du prøvd å trene? Du bør prøve en diett!!, jeg har så sterke menssmerter men jobbe klarer jeg… 

Det er kun det som blir sagt… Hva som blir tenkt å ikke minst snakket bak min rygg er mye værre. For jeg ser IKKE syk ut! Jeg ser ut som en vanlig mamma, vanelig nabo, vanelig dame… 

Å jeg forstår at det kan være vanskelig. Men jeg er ikke vanelig.. Inne i min kropp skjuler det seg en sykdom. En sykdom som preger meg vær eneste dag! Min dag må planlegges nøye. Å som mamma til 3 er dem min prioritet nr 1. De har ikke bedt om en syk mamma. Å jeg skal gjøre alt som står i min makt for å gi dem en normal hverdag. Men det krever at jeg må ofre ting. Jobb f.eks. Jeg er ufør.. Jeg er 31 år å ufør… Om jeg er stolt av det? Overhode ikke. Jeg har kjempet hardere en noen vet for å unngå det. Kjempet lenger en hva leger, nav og spesialister mente var forsvarlig. Kjempet så lenge at når Isak var født å jeg var ferdig i permisjon sa min saksbehandler at nå Ida har VI bestemt at du må bli ufør.. 

Å fy søren for et nederlag. Jeg er jo ikke en slik?? For vi har jo alle et bilde av uføre ikke sant? Snyltere? Ligger å drar seg hjemme hele dagen? Lyver på seg skavanker osv? 

Vel jeg kan love at mitt liv er ikke noe latmannsliv. Mitt liv er en jobb 24/7! Jeg kjemper hver dag for å få lov til å føle meg normal. Jeg kjemper for de tingene du som frisk ser på som en selvfølge. Bli med barna dine på skogsturer, spise frokost med familien din? Gå til skolen med barna? Være med på veninnemiddager? Vaske huset ditt? Være en god mamma som leker å herjer med barna osv.. En selvfølge for deg? For meg er det en kamp. 

Å grunnen til at jeg deler alt dette er for å opplyse deg som har fordommer, du som sier: så vondt kan du ikke ha? Vel, jeg har født 3 barn uten smertelindring. Men når mr crohn tar jerngrep så hyler jeg etter lindring. Tro meg, det er helt jævelig…  Du har sikkert hatt diaré? Magesjau? Blitt sår der bak? Vondt sa du? Ja… Full forståelse… Vi med crohns og andre tarm lidelser kan ha åpner sår full av stinkende betennelses væsker, blod og gørr… Vår magasjau går egentlig aldri over…

 

så min hensikt er å nå frem til deg! Nå frem til deg som dømmer, deg som selv er syk å trenger noen som kan si akkurat hvordan ting er uten filter. Jeg vil nå frem til den broren som mener løsningen er alovera juce. Unskyld meg men om det hadde vert så lett hvorfor finnes disse jævlige sykdommene da? Jeg vil nå frem til besteforeldrene som aldri forstår hvorfor du velger slik du gjør, jeg vil nå frem til venninna som ikke forstår at man må avlyse… 

 

Mest av alt vil jeg være en stemme for alle mine crohnsvenner. Vi kjemper for å leve et liv hver dag. Å om omverden får mer kunnskap, om vi slipper å føle oss skamfulle om vi tar en fest på en god dag… Da har jeg gjort mye..min drøm er å gjøre en forskjell.  

 

Mitt mål med bloggen er et ekte bilde av hvordan livet er som crohns syk med det normale livet ved siden. i tillegg har jeg en drøm om å jobbe med dette. Å hvem vet? Kanskje dette er veien å gå? 

 

Husk ingenting er svart/hvitt. Du ser et ansikt å tror du vet sannheten mens sannheten er noe helt annet. 

M

#crohns #chronsglede #fuckcrohns #levlivet #sykdom #agenda #drøm #kjempe #leve 

 

7 kommentarer
    1. Kjartan Hessen: er noen ganger man trenger de innleggene ja. Les gjerne resten og å få innblikk i noe. Jeg har et veldig bra liv. Men mange har ikke det med denne sykdommen. Årsaken: folk rundt. Det er beintøft nok å leve slik om vi ikke må forsvare en utelunsj i solen en god dag.

    2. Hei til deg. Jeg har lest og forstår, kjent på noe av det – og da spesielt på smerten ved å ikke kunne være den mammaen en vil være for barna sine. Jeg leste tilfeldigvis om sykdommen din i går, i boken Takk for maten? Hvordan maten du finner i norske butikker dreper bakteriene i tarmen din. Jeg er veldig interessert og opptatt av ernæring, er mat og helse lærer i utgangspunktet, men livet har lære meg så mye mere. Det er dessverre slik at leger ikke vet nok om hva maten gjør for oss. Jeg har selv spist meg frisk fra og ser nå hva rett fettsyrebalanse omega 3/omega 6 gjør med jenta mi. Det er fantastisk, og fasinerende. Jeg anbefaler deg boka, som kom med alt i en perm, som jeg ellers har lest mange ulike andre steder. Jeg ønsker deg alt godt! , med dine ❤. De varmeste klemmer fra Siw

    3. magemassasje: definitivt. Men man kan ha et veldig bra liv om man snur tankegangen litt. Om man ser hva man kan å ikke alt jeg ikke får til. Om jeg ser de gode tingene å ikke de vonde. Om jeg leter etter det som gir meg lykke. Takk for at du tok deg tid til å lese. Kanskje du kan gjøre en forskjell om du møter noen på din vei?

    4. Helt enig i det du sier her..kloke ord! Også er det mye spennende forskning på tarmbakterier om dagen, linket til både crohns, ulcerøs kolitt og et bredt spekter av andre sykdommer. Så jeg tror det kommer en del spennende på den fronten også i fremtiden.
      Ang gjøre en forskjell gjør jeg så godt jeg kan 🙂 har jobbet med noen med både crohns og u.k..og det er håp..det er helt sikkert..men TTT(ting tar tid).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg